نانومحصولی برای مرمت آثار باستانی

محققان با استفاده از نانوذرات و الکل، موفق به ساخت محصولی برای مرمت آثار باستانی سنگی شدند. این نانوذرات بعد از قرار گرفتن روی سنگ، با دی اکسید کربن هوا ترکیب شده و سطح سنگ را می‌پوشانند.

مجسمه‌، کلیسا و قلعه به‌عنوان بخشی از تاریخ گذشته اروپا، جزء لاینفک چشم‌انداز محیط در این قاره است. اما این میراث هر چند که از سنگ ساخته شده‌است اما باز هم در معرض آسیب است. اخیراً اتحادیه اروپا در قالب یک پروژه، موفق به ارائه نانوموادی شده‌است که موجب افزایش دوام بناها و یادبودهای قدیمی می‌شود.
جرالد زاگنبلاگ از محققان این پروژه می‌گوید: «هدف ما یافتن راهی برای حفظ آثار تاریخی است. راهکارها و محصولاتی که در حال حاضر برای رفع این مشکل وجود دارد، تأمین کننده نیاز ما نبوده و به برخی از این آثار صدمه می‌زند.»
زاگنبلاگ مدیر پروژه استوکور است که به مدت سه سال در صدد حل این مشکل است. او و همکارانش موفق شدند نوعی نانومواد تولید نمایند که به داخل سنگ‌ها نفوذ کرده و بدون این که آسیبی به آن‌ها بزند، از سنگ محافظت کند. این گروه تحقیقاتی، همچنین روشی ابداع نموده که می‌توان آسیب وارد شده به سنگ را با آن محاسبه کرد.
گروه تحقیقاتی زاگنبلاگ، نوعی نانوذرات محلول در الکل ساخته است. زمانی که این محلول روی سنگ‌ها ریخته می‌شود، الکل تبخیر شده و نانوذرات با دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر واکنش داده و تشکیل سنگ می‌دهد. این روش که تجاری‌سازی شده و در بازار با نام تجاری Calosil معرفی شده‌است، هم به‌صورت مایع و هم خمیر عرضه می‌شود. نوع الکل و ماده پرکننده این محصولات با هم متفاوت است به‌طوری که این محصولات را هم می‌توان روی سنگ اسپری و هم به آن تزریق نمود.
یکی دیگر از کاربردهای Calosil، شستشوی سنگ‌هاست به طوری که قارچ‌ها و جلبک‌ها را از سطح زنگ می‌زداید. اثر آبزدایی الکل و خاصیت اسیدی محصول موجب از بین رفتن سلول‌های رشد یافته روی سنگ‌ها می‌شود. این محصول از تمام روش‌های موجود در بازار کاراتر است.
این محصول در بخش‌های مختلف اروپا مورد آزمایش قرار گرفته است. از آنجایی که این محصول در کشورهای مختلف آزمایش شده، از آن برای تمیز کردن و مرمت آثار متفاوت استفاده شده‌است که این نشان دهنده وسعت دامنه کاربرد آن است.