بیست کشور برتر تولید علوم نانو در سال ۲۰۱۴ مشخص شدند

بر اساس آمار استت نانو، در سال ۲۰۱۴ در حدود ۹ درصد از یک میلیون و سیصد هزار مقاله‌ای که در بانک اطلاعات Web of Science نمایه شده‌اند به حوزه علوم و فناوری نانو مربوط می‌شوند. ایران با اختصاص ۴.۲۵ درصد از مقالات فناوری نانوی دنیا به خود، در جایگاه هفتم این

بر اساس آمار استت نانو در سال ۲۰۱۴، نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار مقاله در بانک اطلاعات Web of Science نمایه شده‌است که از این تعداد حدود ۹ درصد به حوزه علوم و فناوری نانو مربوط می‌شود. جمهوری اسلامی ایران با اختصاص ۴.۲۵ درصد از مقالات فناوری نانوی دنیا به خود، در جایگاه هفتم این رتبه بندی تثبیت شد. کشورهای چین، ایالات متحده و هند بیشترین تعداد مقالات مرتبط با فناوری نانو را در سال ۲۰۱۴ داشته‌اند.

چین همچنان رتبه اول را در اختیار دارد و با رشد مستمر، فاصله خود را با سایر کشورها بیشتر کرده است. بیش از یک سوم از مقالات نانو را محققان چینی منتشر کرده‌اند و پس از آن، آمریکا با ۱۷.۳ درصد و هند با ۷.۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

فهرست ۲۰ کشور اول در تولید علوم نانو در جدول ۱ نمایش داده شده است. عربستان صعودی با رشد ۳۱ درصدی، بیشترین رشد را نسبت به سال ۲۰۱۳ داشته و از رتبه ۲۳ به رتبه ۱۹ صعود کرده است. پس از عربستان، هند با ۱۲ درصد بیشترین رشد را داشته است.

هم‌اکنون عربستان پس از ایران، در رده دوم کشورهای اسلامی در انتشار مقالات نانو ایستاده است. ایران نیز از رتبه هشتم در سال ۲۰۱۳ به رتبه هفتم رسیده است.

جدول۱: بیست کشور اول دنیا در تولید علوم نانو در سال ۲۰۱۴

رتبه کشور مقالات نانو
سهم (%)
۱ چین ۳۸۱۴۶ ۳۲٫۲۷
۲ ایالات متحده ۲۰۴۳۷ ۱۷٫۲۹
۳ هند ۸۶۷۸ ۷٫۳۴
۴ کره جنوبی ۷۵۷۲ ۶٫۴۱
۵ آلمان ۷۱۹۲ ۶٫۰۸
۶  ژاپن ۶۷۴۵ ۵٫۷۱
۷ ایران ۵۰۲۶ ۴٫۲۵
۸ فرانسه ۴۸۳۶ ۴٫۰۹
۹ انگلستان ۳۹۷۸ ۳٫۳۶
۱۰ اسپانیا ۳۶۴۲ ۳٫۰۸
۱۱ ایتالیا ۳۴۵۶ ۲٫۹۲
۱۲ تایوان ۳۱۳۹ ۲٫۶۶
۱۳ روسیه ۳۰۶۰ ۲٫۵۹
۱۴ استرالیا ۲۸۵۹ ۲٫۴۲
۱۵ کانادا ۲۶۹۱ ۲٫۲۸
۱۶   سنگاپور ۲۱۳۰ ۱٫۸۰
۱۷ برزیل ۱۸۹۲ ۱٫۶۰
۱۸ لهستان ۱۷۴۷ ۱٫۴۸
۱۹ عربستان ۱۶۰۱ ۱٫۳۵
۲۰ سوئیس ۱۵۴۵ ۱٫۳۱

جدول۲ نیز تعداد کل مقالات علمی (اعم از نانو و غیر نانو) که توسط ۲۰ کشور اول دنیا منتشر شده‌اند را نشان می‌دهد. مطابق این آمار، آمریکا با سهم بیش از ۲۶ درصد از کل مقالات علمی این سال در رتبه اول قرار دارد. چین، آلمان و انگلستان رده‌های بعدی را در اختیار دارند. در بین کشورهای برتر در این زمینه، چین با ۴.۶ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۳، بیشترین رشد را داشته ولی همچنان در رده دوم قرار دارد. ایران سوئیس و هند نیز نسبت به سال گذشته، یک تا دو پله صعود داشته‌اند.

جدول۲: بیست کشور اول دنیا بر اساس تعداد کل مقالات علمی در سال ۲۰۱۴

رتبه
کشور تعداد مقالات سهم (%)
۱ ایالات متحده ۳۴۲۳۲۲ ۲۶٫۳۷
۲ چین ۲۲۶۴۹۷ ۱۷٫۴۴
۳ آلمان ۹۰۴۵۸ ۶٫۹۷
۴ انگلستان ۸۵۴۵۳ ۶٫۵۸
۵ ژاپن ۶۸۶۵۹ ۵٫۲۹
۶ فرانسه ۶۱۶۲۴ ۴٫۷۵
۷   کانادا ۵۶۲۷۱ ۴٫۳۳
۸ ایتالیا ۵۳۷۷۶ ۴٫۱۴
۹ هند ۵۰۱۴۷ ۳٫۸۶
۱۰ استرالیا ۴۹۷۱۹ ۳٫۸۳
۱۱ اسپانیا ۴۸۹۴۷ ۳٫۷۷
۱۲ کره جنوبی ۴۸۲۱۸ ۳٫۷۱
۱۳ برزیل ۳۳۹۸۴ ۲٫۶۲
۱۴ هلند ۳۲۷۹۱ ۲٫۵۳
۱۵ روسیه ۲۵۸۸۹ ۱٫۹۹
۱۶ سوئیس ۲۴۵۲۶ ۱٫۸۹
۱۷ تایوان ۲۴۳۶۱ ۱٫۸۸
۱۸ ایران ۲۳۷۶۷ ۱٫۸۳
۱۹ ترکیه ۲۳۰۲۹ ۱٫۷۷
۲۰ سوئد ۲۲۳۲۲ ۱٫۷۲