طراحی و ساخت نانوباتری با طول عمر ۲۰ سال

محققان با استفاده از نانولوله‌های دی اکسید تیتانیوم موفق به ساخت باتری شدند که بسیار سریع شارژ شده و عمر آن ۱۰ برابر باتری‌های یون لیتیم فعلی است.

محققان دانشگاه صنعتی نانیانگ موفق به ساخت باتری شدند که می‌تواند در مدت دو دقیقه، تا ۷۵ درصد شارژ شود. این باتری می‌تواند ۲۰ سال عمر کند؛ این رقم ۱۰ برابر عمر باتری‌های یون لیتیم رایج است. این دستاورد می‌تواند در حوزه‌های مختلف نظیر خودروهای برقی که نیاز به شارژ سریع و دوام بالا دارد، مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری می‌تواند مانع از دور ریختن ده‌ها هزار باتری خودرو شده و هزینه خودروهای برقی را کاهش دهد، همچنین مشکل شارژ طولانی مدت این خودروها را رفع می‌کند.
در حال حاضر باتری‌های قابل شارژ یون لیتیم مورد استفاده در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و خودروهای برقی تا ۵۰۰ بار قابل شارژ است. این بدان معناست که باتری‌ها دو تا سه سال بیشتر قابل استفاده نخواهند بود، همچنین برای هر بار شارژ دو ساعت زمان نیاز است.
در این باتری‌ جدید، به جای آند گرافیت از ژل جدیدی از جنس دی‌اکسید تیتانیوم استفاده شده است. دی‌اکسید تیتانیوم ماده‌ای ارزان، فراوان و ایمن است که به عنوان جاذب در لوسیون‌ها، ضدآفتاب و مواد غذایی استفاده می‌شود. این گروه تحقیقاتی با ارائه روشی موفق به ساخت نانولوله‌هایی از دی‌اکسید تیتانیوم شدند. با این کار سرعت شارژ باتری به شدت افزایش می‌یابد.
این گروه با استفاده از حمایت مالی که بدست آورده‌اند به دنبال ساخت نمونه اولیه این باتری هستند. این فناوری پتنت شده توجه صنعت باتری‌سازی را به خود جلب کرده به طوری که لیسانس آن توسط یک شرکت تولید باتری خریداری شده است. محققان این پروژه معتقداند که تا دو سال آینده این باتری به بازار وارد شود.
چن از محققان این پروژه می‌گوید: «خودروهای برقی می‌توانند با استفاده از این فناوری، جایگاه بهتری در بازار پیدا کنند. چنین خودروهایی در مدت ۵ دقیقه شارژ می‌شوند، این زمان تقریبا برابر با زمانی است که یک خودرو بنزینی برای پر کردن باک خود در جایگاه سپری می‌کند. از سوی دیگر این باتری‌ جدید می‌تواند مقدار دور ریز باتری‌ها را در طبیعت به حداقل برساند زیرا عمر آن ده برابر بیشتر از باتری‌های فعلی است.»
این باتری جدید تا ۱۰ هزار بار قابلیت شارژ/دشارژ دارد که این عمر طولانی موجب کاهش هزینه‌های خودرو می‌شود. هر باتری یون لیتیم مخصوص خودرو در حال حاضر ۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.