حمایت مالی برای بهبود کارایی پیل‌های خورشیدی با گرافن

شرکت تو‌دی‌تک (۲-DTech) با دریافت حمایت مالی ۹۸ هزار پوندی از دولت انگلستان، قصد دارد با استفاده از گرافن کارایی پیل‌های خورشیدی حالت جامد حساس شده با رنگ را بهبود دهد.

شرکت تو‌دی‌تک (۲-DTech) در راستای تجاری‌سازی گرافن، حمایت مالی ۹۸ هزار پوندی از مرکز اینوویت‌ یو‌کی (InnovateUK) دریافت کرده است. هدف از اختصاص این حمایت مالی، تحقیقات درباره امکان استفاده از گرافن در پیل‌های خورشیدی حساس شده با رنگ است. برای این کار شرکت تودی‌تک همکاری مشترکی با دایسول (Dyesol) آغاز کرده است.
در حال حاضر، بخش اعظم پیل‌های خورشیدی با استفاده از سیلیکون‌های بلوری ساخته می‌شود. هرچند این پیل‌ها کارایی بالایی دارند اما هزینه تولید آن به دلیل نیاز به خالص‌سازی سیلیکون، بسیار بالاست. پیل‌های خورشیدی لایه نازک برخلاف همتایان سیلیکونی خود، نسبتاً ارزان بوده و مزایای کاربردی متعددی دارند. مشکل این پیل‌ها کارایی کمتر و طول عمر کوتاه آن‌هاست.
هدف از این پروژه امکان استفاده از پلاکت‌های گرافنی در پیل‌های خوشیدی حالت جامد حساس شده با رنگ است. در صورت موفقیت این روش، فناوری فتوولتائیک می‌تواند جایگاه خود را به عنوان منبع تولید انرژی ارتقاء داده و با کارایی بالا و هزینه کم بتواند بازار مناسبی ایجاد کند. با افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی، نیاز به نصب تعداد کمتری از پنل‌ها بوده در نتیجه مواد مصرفی کمتری برای تولید انرژی نیاز خواهد بود.
استفاده از تک لایه‌های گرافنی روی سطح پیل خورشیدی، مانع از تأثیر منفی رطوبت روی این پیل‌ها شده و دوام آن‌ها را بهبود خواهد داد. این لایه‌های گرافنی از تأثیر مواد سمی محیطی روی پیل خورشیدی جلوگیری می‌کنند. این پروژه در مدت ۱۲ ماه به پایان می‌رسد.
نایجل سالتر از مدیران شرکت تو‌دی‌تک می‌گوید: «دولت انگلستان برای تولید ۲۰ گیگاوات انرژی از نور خورشید در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده است. برای رسیدن به این هدف باید بهبودهای جدی در فناوری فتوولتائیک فعلی ایجاد شود. کلید توسعه این فناوری افزایش کارایی است که گرافن می‌تواند نقش مهمی در این فرآیند ایفا کند. با اختصاص بودجه‌ از سوی اینوویت‌یوکی، تو‌دی‌تک شرایط مناسب‌تری برای رسیدن به این هدف دارد.»
مارگاریتا سپیونی از محققان این پروژه می‌گوید: «پیل‌های خورشیدی حالت جامد حساس شده با رنگ در حال حاضر امکان رقابت با پیل‌های سیلیکونی را ندارند. هدایت الکتریکی بالای گرافن و خواص ساختاری منحصر به فرد این ماده می‌تواند شرایط را برای افزایش کارایی این پیل‌ها هموار کند.»