عرضه تی‌شرت ضد لک عاری از مواد شیمیایی خطرناک

شرکت استرالیایی ترداسمیت (Threadsmiths) تی‌شرت جدیدی به بازار عرضه کرده که نسبت به آلودگی و لک مقاوم است. نخ‌های مورد استفاده در این تی‌شرت‌ها با استفاده از فناوری نانو، آبگریز شده است. مزیت این فناوری نسبت به فناوری‌های مشابه آن است که عاری از مواد شیمیا

یک شرکت استرالیایی نوپا اولین تی‌شرت آبگریز را به بازار عرضه کرد. این تی‌شرت که در برابر لکه و آلودگی مقاوم است، مشکل قدیمی کثیف شدن منسوجات را حل کرده است.
این تی‌شرت که جنس آن ۱۰۰ درصد از نخ است با الهام از خاصیت ضد لک بودن نیلوفر آبی تولید شده است، به طوری که سطح این تی‌شرت بدون نیاز به شستشو، لکه و آلودگی را از خود دور می‌کند.
بر اساس اظهارات لوئیس پیچفورد از شرکت ترداسمیت (Threadsmiths)، نخ مورد استفاده در بافت این تی‌شرت با استفاده از فناوری‌ نانو به گونه‌ای تغییر یافته که خاصیت آبگریزی پیدا کند. معمولاً قهوه و نوشیدنی‌ها باعث ایجاد لک روی لباس می‌شوند اما در این تی‌شرت، قطرات مایع روی سطح تی‌شرت غلطیده و به زمین می‌افتند.
این لباس با همکاری یکی از بزرگترین طراحان برندهای معروف دنیا طراحی و تولید شده است. این تی‌شرت هم برای خانم‌های و هم آقایان طراحی شده است.
پیش از این گروه‌های مختلفی از فناوری آبگریزی برای تولید پوشاک ضد لک استفاده کرده‌اند. در این فناوری‌ها از ترکیبات آئروسل به صورت اسپری روی لباس استفاده می‌شده است. مشکل این فناوری‌ها آن است که معمولاً ترکیبات افزوده شده به پوشاک موجب زوال ساختاری آن‌ها شده و همچنین دارای ترکیبات سرطان‌زا است.
اما این فناوری جدید کاملاً عاری از مواد شیمیایی خطرناک بوده و از ایمنی کافی برای تولید پوشاک برخوردار است. ترداسمیت امیدوار است که با کمک طراحان مختلف بتواند این فناوری را گسترش دهد به طوری که دایره استفاده از این فناوری را به بخش پزشکی و ورزشی نیز تعمیم دهد.