استفاده از نانوذرات برای چاپ سه بعدی

محققان با ارائه روشی، موفق به چاپ سه بعدی ال‌ای‌دی روی سطح شدند. برای این کار از نانوذرات و پلیمر به عنوان مواد اولیه استفاده شده است. این گروه روی یک لنز چشمی، ال‌ای‌دی ایجاد کردند و امیدوارند بتوانند از این روش برای تولید چشم مصنوعی استفاده کنند.

چاپ سه بعدی قطعات الکترونیکی همیشه با محدودیت‌هایی روبرو بوده است. این که بتوان مواد مختلفی را به صورت مستقیم روی یک سطح به صورت سه بعدی چاپ کرد و در نهایت قطعه الکترونیکی با این فرآیند تولید نمود، موضوع بسیار جذابی است. با این کار می‌توان ترکیبات مختلف را روی یک سطح اعمال کرد و ادواتی با ویژگی‌های مختلف تولید نمود. اما تا کنون به دلیل محدودیت‌های مواد و روش‌های مورد استفاده برای این کار، چالش‌هایی در بخش چاپ سه بعدی وجود داشته است.
مایکل مک‌آلپاین از محققان دانشگاه پرینستون می‌گوید: «بزرگترین موفقیتی که تا کنون در این بخش به دست آمده آن است که روشی برای چاپ سه بعدی یک یا دو پلیمر به صورت همزمان ارائه شده است. ما اخیراً موفق شده‌ایم که یک گام دیگر در این حوزه به جلو برداریم. ما نشان دادیم که می‌توان نقاط کوانتومی، پلیمرها و نانوذرات فلزی را در هم تنید و با این کار اولین ال‌ای‌دی چاپی سه بعدی را تولید کردیم.»
یونگ لین کونگ از محققان این پروژه می‌گوید: «با استفاده از این راهبرد، ما توانستیم ساختاری منحصر به فرد نظیر آرایه‌های ۲x2x2 ال‌ای‌دی‌ها تولید کنیم که در آن حرکت رشته‌های سازنده هم به صورت عمودی و هم افقی قرار گرفته‌اند. با این کار ساختاری سه بعدی به دست می‌آید که امکان تولید چند رنگ را داراست. ما از یک اسنکر سه بعدی برای اسکن کردن سطح یک لنز استفاده کردیم و در ادامه روی سطح این لنز چاپ سه بعدی انجام دادیم و با این کار روی لنز، ال‌ای‌دی نازکی تولید کردیم که می‌تواند در آینده نقش چشم مصنوعی را ایفا کند.»
این گروه تحقیقاتی برای چاپ سه بعدی ابتدا ترکیبات لازم نظیر پلیمر مناسب را انتخاب کرده و آن را عامل‌دار می‌کنند. سپس این ماده درون حلال مناسبی حل شده و در نهایت محلول بدست آمده برای ایجاد الگو روی سطح مورد نظر استفاده می‌شود.

نتایج این پروژه در نشریه Nano Letters منتشر شده است.