آزمون بالینی نانوداروی ضد سرطان مبتنی بر RNA

شرکت انجین‌آی‌سی (EnGeneIC) قصد دارد اولین فاز آزمون بالینی روی نانوداروی ضد سرطان MPM را اجرا کند. این سرطان در اثر وارد شدن آزبست به بدن بوجود می‌آید.

انجین‌آی‌سی (EnGeneIC)، یکی از شرکت‌های داروسازی، اخیراً روی ساخت نانودارویی موسوم به EDV برای درمان سرطان کار می‌کند. این شرکت اخیراً اعلام کرده که با همکاری مؤسسه تحقیقات بیماری آزبست (Asbestos) اقدام به آزمایش بالینی EDV خواهد کرد. این نانودارو برای درمان سرطانی موسوم به MPM است که در اثر وارد شدن آزبست به بدن ایجاد می‌شود. این اولین باری است که از میکروRNA برای درمان این نوع سرطان استفاده می‌شود.
این نانودارو حاوی ۱۶ میکروRNA بوده که معمولاً در سلول‌های سرطانی وجود ندارد. در واقع این نانودارو به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند RNAهایی که در سلول‌ها وجود ندارد را به آن‌ها برساند. برای این کار نانودارو به گیرنده‌های فاکتور رشد موجود در سطح سلول‌های سرطانی متصل می‌شود.
این آزمایش بالینی به نحوی طراحی شده که دوز دارو به آرامی در بیماران افزایش یابد و قرار است از بیمارانی که روش‌های درمانی رایج در آن‌ها پاسخ‌گو نبوده برای این آزمون انتخاب شوند. در ابتدای آزمون بالینی، قرار است مقدار بهینه‌ای از دارو به بیماران تزریق شود تا نشانه‌های اولیه از توقف پیشرفت بیماری دیده شود. سپس سلامت بیمار طی ۸ هفته مورد پایش قرار می‌گیرد تا کیفیت زندگی و تغییرات سیستم ایمنی بدن آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
این گروه از بیماران در مؤسسه سرطان شمالی، بیمارستان سلطنتی شاهزاده آلفرد و بیمارستان کنکورد در سیدنی مورد مداوا قرار خواهند گرفت. هیمانشو براهمبهات، مدیرعامل شرکت انجین می‌گوید: «ما از این که به زودی آزمون بالینی روی این دارو آغاز خواهد شد بسیار خوشحال هستیم. این اولین باری است که از فناوری میکروRNA برای درمان سرطان استفاده خواهد شد.»
نیکو فان زادویچ یکی از شرکت‌کنندگان در بخش اجرای این آزمون بالینی می گوید: ” ما پیش از این، نتایج مثبت این نانودارو را در مبارزه با تومور MPM منتشر کرده‌ایم. در حال حاضر از این که قرار است این فناوری روی بیماران مورد آزمایش قرار گیرد بسیار خرسند هستیم.»