حشره‌کش مبتنی بر نانوذرات، بی‌خطر برای محیط‌زیست و انسان

محققان با استفاده از نانوذرات و RNAدو رشته‌ای (dsRNA) موفق به ساخت ترکیبی شدند که می‌تواند پشه‌ها را از بین ببرد. با این روش دیگر نیازی به استفاده از حشره‌کش‌ها و مواد سمی نیست.

پژوهشگران دانشگاه کانزاس موفق به ارائه روشی شدند که می‌تواند پشه‌ها و دیگر حشرات موذی موجود در تالاب‌ها را از بین ببرد. این روش به صورت پتنتی با عنوان Double-Stranded RNA-Based Nanoparticles for Insect Gene Silencing و با شماره ۸۸۴۱۲۷۲ در اداره ثبت اختراع آمریکا به ثبت رسیده است.
در این روش، محققان از نانوذرات پلیمری غیرسمی زیست‌تخریب‌پذیر و RNA دو رشته‌ای (dsRNA) استفاده کردند. dsRNA مولکول سنتز شده‌ای است که قادر است یک فرآیند زیستی را آغاز کند. این فرآیند می‌تواند از بین بردن توالی DNA یک حشره باشد.
ژو از محققان این پروژه می‌گوید: «این فناوری جدید می‌تواند برای کنترل جمعیت حشرات مناسب باشد. معمولاً مردم برای از بین بردن سوسک‌ها از سموم مخصوصی استفاده می‌کنند اما همین سموم می‌تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد. اگر ما بتوانیم با استفاده از یک dsRNA تنها ژن‌های سوسک را هدف قرار دهیم دیگر نیازی به استفاده از سم نیست؛ سمومی که موجب مسمومیت حیوانات خانگی می‌شود.»
این گروه تحقیقاتی در حالی که روی نحوه غیرفعال کردن فعالیت برخی ژن‌های پشه تحقیق می‌کردند موفق به ارائه این فناوری شدند. بعد از انجام سلسله آزمایش‌های ناموفق، این گروه درصدد استفاده از نانوذرات برآمدند.
این نانوذرات پس از وارد شدن به سیستم گوارشی پشه، مانند یک اسب تروجان عمل می‌کند که در واقع dsRNA ویژه‌ای را وارد بدن پشه می‌کند. این dsRNA موجب شروع یک واکنش زنجیره‌ای شده که در نهایت RNA پیغامبر ویژه‌ای را در پشه از بین می‌برد. این RNA حاوی اطلاعات ژنتیکی بسیار مهمی در پشه است.
در این پژوهش محققان روی لاروهای پشه تحقیق کردند، آن‌ها dsRNA ویژه‌ای طراحی کردند که می‌تواند RNA پیغامبر تولید کننده نوعی آنزیم را که نقش مهمی در تشکیل اسکلت این پشه دارد، از بین ببرد.
فقدان این آنزیم موجب می‌شود که پشه بدون نیاز به ترکیبات سمی و حشره کش، از بین برود. هر چند این روش برای نوعی پشه طراحی شده اما می‌توان آن را برای حشرات دیگر نیز استفاده کرد.