راه‌اندازی کارخانه تولید نانولوله کربنی در آذربایجان

یک شرکت سرمایه‌گذار آذربایجانی توافق‌نامه‌ای با شرکت سوث‌وست نانوتکنولوژیز (SWeNT) برای ساخت خط تولید نانولوله کربنی در پارک صنعتی شیمیایی سامگیت (SCIP) امضاء کرده است. قرار است این کارخانه در فاز اول سالانه هزار تن نانولوله تولید کند.

شرکت سرمایه‌گذاری آذربایجان(AIC)، شرکت سوث‌وست نانوتکنولوژیز (SWeNT) و پارک صنعتی شیمیایی سامگیت (SCIP)، توافق‌نامه همکاری مشترک برای تولید نانولوله‌های کربنی امضاء کردند. محل این پروژه که قرار است با همکاری AIC و SWeNT اجرا شود در پارک صنعتی شیمیایی سامگیت- در ۳۶ کیلومتری شهر باکو- قرار دارد.
براساس توافق انجام شده، در مرحله اول راه‌اندازی قرار است تا شروع سال ۲۰۱۶ سالانه یک هزار تن نانولوله کربنی تولید شود. روشان نجف از مدیران AIC می‌گوید: ” ما از شروع این همکاری بسیار خرسند هستیم و نسبت به پیاده‌سازی این پروژه در جمهوری آذربایجانخوش‌بینیم.»
دیوید آرتور مدیرعامل شرکت SWeNT می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود که بازار نانولوله‌های کربنی طی دهه آینده رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. خط تولید ما در پارک صنعتی شیمیایی سامگیت گسترش خواهد یافت و ظرفیت تولیدی ما برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان افزایش خواهد یافت.»
نظیم تالیبوف از مدیران SCIP می‌گوید: « SWeNT پیشرو در تولید نانولوله‌های کربنی است. ما انتظار داریم که فرصت تازه‌ای برای تولید نانولوله‌های کربنی با کیفیت بالا در این پارک صنعتی ایجاد شود.»
SWeNT یک شرکت منشعب شده از دانشگاه اوکلوهاماست و به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نانولوله کربنی تک‌جداره و چندجداره در جهان شناخته می‌شود. بیش از ۱۰۰۰ مصرف کننده از محصولات این شرکت در بخش‌های مختلف، از ذخیره‌سازی انرژی تا تولید کامپوزیت، استفاده می‌کنند. این شرکت روش پتنت شده‌ای برای تولید نانولوله‌های کربنی با روش CVD دارد که راکتوری برای این منظور طراحی و ساخته شده است.
AIC نیز یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجاناست که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شده است. ارزش این شرکت در حال حاضر بالغ بر ۱٫۱ میلیارد دلار است. AIC به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و همکاری با شرکت‌های خارجی است.