روشی برای تولید نانوسیم‌های بیسموت با کیفیت بالا

محققان آزمایشگاه بروخاون موفق به ارائه روشی برای تولید نانوسیم‌های بیسموت شدند. در این روش امکان کنترل ابعاد نانوسیم و تولید آن‌ها روی زیرلایه‌های مختلف وجود دارد.

نانوسیم‌های بیسموت دارای خواص الکترونیکی پیچیده‌ای هستند؛ بنابراین کاربردهای متعددی در بخش تولید انرژی دارند. اما تولید انبوه و با کیفیت این مواد کاری چالش‌برانگیز است. یک گروه تحقیقاتی از مرکز CFN آزمایشگاه بروخاون روش جدیدی برای تولید نانوسیم‌های تک بلوری بیسموت روی زیرلایه‌های مختلف ارائه کرده‌است به طوری که می‌توان آن‌ها را روی سیلیکون، شیشه و فلزات حاوی پوشش وانادیم ایجاد کرد. سادگی این روش موجب شده تا مسیر تازه‌ای به سوی تولید آرایه‌های نانوسیمی از مواد مختلف باز شود.
دلیل اهمیت این روش آن است که برای اولین بار امکان سنتز نانوسیم‌های تک بلوری بیسموت با خلوص بالای ۷۰ درصد فراهم شده است. با این روش می‌توان نانوسیم‌ها را روی زیرلایه‌هایی با ابعاد دلخواه ایجاد کرد. حجم تولید را می‌توان با انتخاب زیرلایه‌هایی با ابعاد دلخواه کنترل کرد. با تغییر دما در حین تولید امکان تنظیم ابعاد نانوسیم‌ها فراهم می‌شود. برخلاف روش‌های مرسوم، در این روش هیچ نیازی به کاتالیست وجود ندارد. بنابراین احتمال آلودگی به حداقل رسیده و می‌توان محصولی با کیفیت بالا تولید کرد.