کرمان: کاهش حرارت تولیدی از صفحات تلویزیون‌های LED

پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان در طرحی مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به ساخت نانوساختارهایی نموده‌اند که قابل کاربرد در صفحات LED تلویزیون‌ها و رایانه‌هاست. این نانوساختار به روشی ساده و مقرون به صرفه قابل تولید است.

با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد مواد نانوساختار، مطالعه و استفاده از آن‌ها در چند دهه‌ی گذشته افزایش یافته است. این خواص تا حد زیادی تحت تأثیر شکل، اندازه و حال کریستالی نانومواد قرار دارد. در این میان نانوذرات کربنات استرانسیم (SrCO3) و کربنات باریم (BaCO3) مواد پرکابردی در صنایع مختلف هستند. کربنات استرانسیم به عنوان یک جزء مغناطیسی در تولید شیشه، اجزای تولید رنگ تلویزیون و رنگدانه‌ها به کار می‌رود.
در این کار تحقیقاتی از روش آسان و کم هزینه‌ی استفاده از امواج ماکروویو برای ساخت نانوذرات کربنات استرانسیوم استفاده شده است.
مهدی رنجبر اهمیت بررسی نحوه‌ی ساخت این نانوذرات را بدین شرح عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین مشکلات در ساخت LED ها، افزایش حرارت و داغ شدن سیستم‌های الکتریکی و مانیتورهاست. با استفاده از نانوساختارهایی که در این طرح سنتز شده، ضمن بالا بردن توان مغناطیسی این ابزار، توان حرارتی آن‌ها نیز افزایش یافته و منجر به دیر گرم شدن پشت صفحات تلویزیون خواهد شد.»
وی در ادامه به سایر کاربردهای این نانوذرات اشاره کرد و افزود: «همانگونه که ذکر شد، نانوساختارهای کربنات استرانسیوم در ساخت LED های تلویزون و سیستم‌های رایانه و مانیتورها قابل استفاده است. اما به طور کلی این نانوساختارها با ویژگی نیمه رسانایی بسیار بالای خود، در صنایع الکترونیکی و ساخت ربات‌ها و خازن‌ها نیز قابل استفاده هستند.»
در این تحقیق با استفاده از بهینه سازی روش و بررسی توان و زمان انجام واکنش، نانوساختارهای میله مانند تولید شدند که از لحاظ خواص رسانایی و نوری، تفاوت بسیار چشمگیری نسبت به سایر شکل‌های نانومتری و ابعاد غیرنانومتری این ترکیب دارند. در روند این مطالعات پارامترهای مختلف مانند زمان و قدرت امواج مایکروویو بر اندازه و شکل محصول مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین خواص نوری محصول نیز مطالعه شد؛ به این منظور از آزمون‌های مختلف همانند XRD، SEM، TEM و PL جهت مشخصه‌یابی محصول استفاده شده است.
نتایج این کار تحقیقاتی در مجله‌ی Journal of Industrial and Engineering Chemistry (جلد ۲۱، شماره ۱، سال ۲۰۱۵، صفحات ۱۱۳۲ تا ۱۱۳۶) منتشر شده و از همکاری حسن جهانگیری ، مهدی رنجبر، دانشجویان دکترای نانوشیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر محمدعلی طاهر، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، و دکتر حنیف کازرونی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حاصل شده است.