آزمایش موفقیت‌آمیز نانوجاذب آلاینده‌های نفتی از آب

اتحادیه اروپا با همکاری یک شرکت رومانیایی موفق به آزمایش نانوجاذبی شد که می‌تواند آلاینده‌های آلی نظیر هیدروکربن‌های نفتی را از آب پاک سازی کند.

گرافن پلاس (Geraphene Plus) محصولی است که پتانسیل بالایی در جذب آلاینده‌های آلی نظیر ترکیبات هیدروکربنی از آب، هوا و خاک دارد. دایرکتا پلاس (Directa Plus) نیز محصولی است که می‌تواند همانند گرافن پلاس، نفت را از سطح آب بزداید. اخیراً وزارت محیط‌زیست ایتالیا این دو محصول را برای پاک کردن نفت نشت یافته به آب، مورد تأیید قرار داده است. گرافن پلاس ماحصل پروژه‌ای به نام‌ GEnIuS است که توسط اتحادیه اروپا تعریف و اجرا شده‌است. هدف این پروژه آن است که محصول تجاری کارا برای رفع مشکل تصفیه آب با استفاده از گرافن ارائه شود. دایرکتا پلاس محصولی است که توسط شرکت رومانیایی ست‌کار (SetCar) ارائه شده‌است. این شرکت چهارده سال سابقه فعالیت در بخش پاک سازی مواد آلاینده از آب را داراست. بنابراین، این شرکت گزینه مناسبی برای همکاری در این پروژه و آزمایش گرافن پلاس در پاک‌سازی محیط‌زیست است.
از تابستان سال ۲۰۱۴، شرکت ست‌کار اقدام به انجام آزمون‌هایی روی گرافن پلاس کرده است. این ماده به‌عنوان جاذب آلاینده‌های آلی مورد استفاده قرار گرفته است. پیش از این، بهترین نتایج آزمایشگاهی با محصولی موسوم به Grafysorber TM به‌دست آمده است.
اولین آزمایش در این پروژه در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۴ در سایت پالایش رومانی انجام شد که در آن ۱۶۵۰۰ مترمکعب آب آلوده شده با هیدروکربن‌های نفتی با این محصول مورد پالایش قرار گرفت. غلظت اولیه هیدروکربن‌های در آب ۵۶ ppm (3 قطره روغن در یک لیتر آب) بود. این بدان معناست که باید یک تن ماده آلاینده از آب زدوده شود. حداکثر غلظت مجاز هیدروکربن‌های موجود در آب برای این که بتوان آن‌ها را وارد اکوسیستم دریایی کرد، ۵ ppm است.
نتایج نشان داد که ۵ گرم بر مترمکعب از این محصول می‌تواند در مدت ۱۰ دقیقه غلظت هیدروکربن‌ها را به کمتر از ۱ ppm برساند. بنابراین، برای کل حجم آب آلوده، ۸۰ کیلوگرم از این جاذب لازم است. این گروه تحقیقاتی با همکاری شرکت ست‌کار موفق شدند شواهد عملی مبنی بر عملکرد مثبت این محصول جمع‌آوری کنند.