آغاز آزمایش‌های اولیه روی فیلترهای صنعتی نانوسلولزی

یک تیم تحقیقات بین‌المللی از کشورهای سوئد و انگلستان با استفاده از بودجه‌ای ویژه که از طرف اتحادیه اروپا تأمین شده‌است، موفق به ساخت نمونه اولیه فیلترهای صنعتی مبتنی بر نانوسلولز شدند. این نمونه امکان جداسازی عناصر سنگین و آلاینده‌های آلی از آب را فراهم م

پژوهشگران دانشگاه صنعتی لولیا نمونه اولیه از فیلتر‌های صنعتی نانوسلولزی تولید کردند که می‌تواند ترکیبات آلاینده صنعتی را فیلتر کند. این فیلترها با همکاری امپریال کالج لندن تهیه شده و قرار است در چندین کارخانه اروپایی مورد آزمایش قرار گیرند.
این اولین ‌باری است که فیلترهای نانوسلولزی در مقیاس صنعتی تولید شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این فیلترها برای تصفیه پساب شهری در اسپانیا مورد استفاده قرار گرفته است. صنایع دیگری نیز علاقه‌مند به استفاده از این فناوری شده‌اند. در حال حاضر از صنعت معدن برای آزمایش این فیلترها درخواست‌هایی به این گروه تحقیقاتی ارائه شده‌است.
محققان برای ساخت این فیلترها، از پسماندهای سلولزی ارزان قیمت استفاده کرده‌اند، آن‌ها با عامل‌دار کردن نانوسلولز، ورق‌های جاذبی با ظرفیت فیلتراسیون بالا تولید کردند. این فیلترها با اشکال مختلف تولید شده‌اند و به‌صورت کارتریج‌هایی آماده آزمایش صنعتی هستند. این فیلترها ظرفیت بالایی دارند و می‌توانند یون‌های فلزی سنگین را از آب و پسماندهای کارخانه‌های رنگ جداسازی کنند. همچنین این فیلترها می‌توانند نیترات‌ را از آب شهری جداسازی کنند.
با توجه به نوع ماده‌ای که قرار است جداسازی شود، می‌توان فیلتر را با گروه‌های مناسب عامل‌دار کرد و آلاینده‌هایی نظیر آهن، مس، نقره، نیترات و انواع رنگ‌ها را از آب جداسازی کرد. برای انجام این پروژه، اتحادیه اروپا بودجه‌ای ویژه اختصاص داده است.
نتایج فاز اول این پروژه که در ابتدای سال ۲۰۱۵ به پایان رسیده، کاملاً رضایت‌بخش بوده و قرار است فاز دوم آن نیز تا سال ۲۰۲۰ ادامه یابد.