همکاری مشترک برای تولید پردازنده‌های ۵ نانومتری

شرکت سینوپسیس (Synopsys) با همکاری مرکز نانوالکترونیک imec بلژیک درصدد ارائه نسل جدیدی از پردازنده‌های ۵ نانومتری است. سینوپسیس در این پروژه ابزارهایی برای شبیه‌سازی و ارزیابی قطعات طراحی شده در اختیار imec قرار می‌دهد.

شرکت سینوپسیس (Synopsys) یکی از شرکت‌های پیشرو در بخش نرم‌افزار است که نوآوری‌هایی برای تولید سیستم‌های الکترونیکی و تراشه‌ها دارد. این شرکت اخیراً همکاری مشترکی با مرکز نانوالکترونیک imec بلژیک برای ساخت ترانزیستورهای ۵ نانومتری آغاز کرده است. با این همکاری مشترک، سینوپسیس آخرین مدل فناوری‌های خود را از خانواده SentaurusTMTCAD برای تولید نود فناوری ۵ نانومتری در اختیار imec قرار می‌دهد.
imec و سینوپسیس آخرین قرارداد همکاری خود را روی فناوری FinFET و ۳D-IC با موفقیت به پایان رساندند و در نهایت نودهای فناوری ۷ و ۱۰ نانومتری تولید کردند.
آنا استیگن، قائم مقام مدیرعامل بخش فناوری های پردازشی مرکز imec، می‌گوید: «ما در imec، روی صنعت نیمه‌هادی متمرکز شده‌ایم. ما از این که در این مسیر از همکاری شرکت سینوپسیس استفاده می‌کنیم بسیار خوشحالیم. در این همکاری جدید قصد داریم تا نسل جدیدی از فناوری‌های پردازشی ۵ نانومتری را تولید کنیم. این همکاری نزدیک و مشترک با سینوپسیس به ما کمک می‌کند تا بر مشکلات فیزیکی و مهندسی موجود در این مسیر چیره شویم.»

این دو شرکت قصد دارند تا با استفاده از سل‌های هیبریدی حاوی نانوسیم- نانوورق، اقدام به ارائه فناوری ۵ نانومتری کنند. مطالعات اولیه نشان داده است که استفاده از نانوسیم- نانوورق می‌تواند عملکرد و دانسیته ترانزیستورها را بهبود دهد.
ابزارهای TCAD می‌توانند به این تیم تحقیقاتی برای طراحی و معماری ترانزیستورها کمک کنند. استفاده از نسخه‌های قبلی این ابزار به محققان اجازه می‌داد تا اطلاعات مفیدی درباره فیزیک این ادوات بدست آورند. بخش بزرگی از کار آنالیز پردازش سه بعدی و شبیه‌سازی‌های الکتریکی کار با این ابزارها انجام می‌شود.
آندا موکوتا، از مدیران imec، می‌گوید: «این اولین باری است که از شبیه‌ساز TCAD برای مطالعه جامع این فرآیند و معماری مدارات استفاده می‌شود.»
ابزارهایی که در این پروژه استفاده می‌شود از جمله ابزارهای استاندارد صنعت نیمه‌هادی محسوب می‌شوند. با این ابزارها می‌توان سرعت پردازش و مقدار انرژی مصرفی را مورد ارزیابی قرار داد.