نانوروانساز صنعتی ویژه موتورهای دیزلی

یک شرکت تولیدکننده نانومواد صنعتی اخیراً افزودنی جدیدی مبتنی بر نانوذرات شبه فولرینی تولید کرده است که طول عمر روغن موتورهای دیزلی را افزایش می‌دهد. این محصول به تازگی به مدت ۸ ماه به صورت میدانی مورد آزمایش قرار گرفته است.

شرکت نانوتک‌اینداستریال سولوشنز (Nanotech Industrial Solutions) یکی از شرکت‌های پیشرو آمریکا در حوزه فناوری نانو است. شرکت نانومتریالز (NanoMaterials) که از شرکت‌های زیرمجموعه نانوتک‌اینداستریال سولوشنز است، محلول روانسازی موسوم به NanoLub® را به مدت ۸ ماه مورد آزمایش میدانی قرار داده است. این آزمایش در کارخانه ترموگوایاس (Thermoguayas) در کشور اکوادور انجام شده است.
NanoLub® یک افزودنی روغن موتور دیزلی است که براساس نتایج این آزمایش میدانی موجب افزایش ۸٫۶ درصدی کارایی روغن موتور شده است. یکی از مزایای استفاده از این افزودنی، افزایش ۷۵ درصدی عمر روغن است که کارکرد آن را از ۸۰۰۰ ساعت به ۱۴۰۰۰ ساعت می‌رساند.
در صورت تجاری‌سازی این فناوری جدید ممکن است ده‌ها میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی در بخش روغن موتور دیزلی انجام شود. همچنین با افزایش طول عمر روغن‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها، میزان خارج از دسترس شدن موتورهای دیزلی به دلیل خرابی یا سرویس و نگهداری کاهش می‌یابد.
یوجن کورل مدیرعامل شرکت نانوتک‌اینداستریال می‌گوید: «فناوری مورد استفاده در NanoLub® از آخرین دستاوردهای علمی بدست آمده و انگیزه اصلی در ارائه محصول با کارایی بالا، برآورده سازی نیازهای مشتریان است.»
جایزه Nanotech Briefs از سوی ناسا به دلیل اینکه اولین روانساز حاوی نانوذرات شبه فولرینی است، به این محول اعطا شده است. فناوری تولید این محصول توسط مؤسسه علوم وایزمن (weizmann) به صورت پتنت به ثبت رسیده است.
این محصول از دو مکانیسم مختلف بهره‌مند است: اول این که به دلیل وجود نانوکره‌های دی‌سولفید تنگستن چند لایه، اصطکاک و مقدار گرمای ایجاد شده کاهش می‌یابد که این امر موجب کاهش خستگی قطعات می‌شود. از سوی دیگر فشار بالای میان قطعات موجب می‌شود تا نانوکره‌ها فیلم نازکی در سطح قطعات تشکیل دهند که کارایی و عمر دستگاه افزایش می‌یابد.
این فناوری به دو صورت قابل استفاده است، اول این که روانساز حاوی نانوذرات توسط کاربر استفاده شود، دوم این که این ترکیب به صورت افزودنی وارد بازار شده و توسط مصرف کننده به روغن موتور اضافه شود.