معرفی الگوی ترویج و آموزش دانشجویی فناوری نانو به مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه‌ای، روز شنبه ۱۱ بهمن ماه، از نمایشگاه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در فناوری نانو، که در محل حسینیه حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، بازدید نمودند.
در یکی از بخش‌های این نمایشگاه، الگوی ترویج این فناوری نانو در میان دانشجویان ارائه شده بو

برخی از برنامه هایی که در زمینه ترویج دانشجویی فناوری نانو در این نمایشگاه معرفی شده بود، شامل موارد زیر بود: 

۱- توسعه کمی و کیفی محتوای آموزشی
ترویج و آموزش علوم و فناوری نانو در سطح گسترده یکی از اهداف اصلی کارگروه ترویج فناوری نانو است. در همین راستا و در پاسخ به نیاز مخاطبان، ابتدا بخش دانستنی‌های سایت ستاد آغاز به کار نمود و به‌دلیل استقبال از این بخش، سایت ویژه‌ای، تحت عنوان «سایت آموزش فناوری نانو» به آدرس الکترونیکی edu.nano.ir، با هدف ارائه مطالب علمی، آموزشی و ترویجی ایجاد گردید. صفحات این سایت تا پایان پاییز سال ۱۳۹۳ بیش از ۴ میلیون بار مورد بازدید کاربران قرار گرفته است.

filereader.php?p1=main_66fd13e07e4e35e3d

همچنین در راستای اهداف آموزشی و تحت پوشش قراردادن دانشجویان و علاقمندان کل کشور و از طرفی، فراگیر شدن آموزش از طریق فضای مجازی و نرم افزارهای آموزشی، ایجاد، توسعه، حمایت و استفاده از این نوع فعالیت لازمه توسعه آموزشی فناوری نانو در کشور است. علاوه‌بر سایت آموزش تا کنون بیش از ۱۹ نرم افزار آموزشی برای مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تدوین شده است.

filereader.php?p1=main_a550ac820fd7768dd
مجموعه آموزشی میلیاردیم

۲- توسعه کمی و کیفی شبکه نهادهای ترویجی
نهادهای ترویجی فناوری نانو شامل: گروه‌های دانشجویی (اعم از انجمن‌های علمی، هسته‌های علمی بسیج دانشجویی و سایر نهادهای دانشجویی مستقل مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) ، شرکت‌های آموزشی، ادارات و پژوهش سراهای آموزش و پرورش و همچنین سایر مؤسسات، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی هستند که در ستاد نانو به ثبت رسیده باشند. از جمله برنامه‌هایی که برای توسعه کمی و کیفی شبکه نهادهای ترویجی در بخش دانشجویی کارگروه ترویج اجرا می‌شود، برگزاری دوره‌های توان افزایی ویژه این نهادها، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و هم اندیشی‌های مختلف به منظور افزایش سطح تعاملات بین ستاد و نهادهای ترویجی است. در حال حاضر، اطلاعات بیش از ۷۶۰ نهاد ترویجی در سیستم جامع فناوری نانو به ثبت رسیده است.

filereader.php?p1=main_933645862928c2bb3

۳- برگزاری چهار دوره مسابقه ملی فناوری نانو
برگزاری مسابقه دانشجویی فناوری نانو از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است. هدف از برگزاری این مسابقه که بزرگترین رقابت علمی دانشجویی کشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی – آموزشی کشور و جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو است.

filereader.php?p1=main_063f2b46762b29c9d

۴- حمایت از رویدادهای آموزشی دانشجویی
یکی از نیازمندی‌های توسعه پایدار فناوری نانو، مشارکت همه گروه‌های ذی نفع در تمام نظام توسعه این فناوری است. این امر مستلزم طراحی فعالیت‌های منسجم ترویجی، اطلاع رسانی و آموزشی برای گروه‌های مختلف ذی‌نفع و بازخوردگیری از اثرگذاری این فعالیت‌هاست. یکی از برنامه‌های بخش دانشجویی کارگروه ترویج، حمایت از برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی فناوری نانو در سراسر کشور است. از سال ۱۳۸۶ تا پایان پاییز سال ۱۳۹۳ بیش از ۵۰ هزار دانشجو در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مورد حمایت ستاد نانو شرکت نموده‌اند.