معرفی شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در نمایشگاه پیشرفت ایران در فناوری نانو

حضرت آیت الله خامنه‌ای، روز شنبه ۱۱ بهمن ماه، از نمایشگاه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در فناوری نانو، که در محل حسینیه حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، بازدید نمودند.

در بخشی از این نمایشگاه، شبکه آزمایشگاه فناوری نانو و کارکردهای آن معرفی شده بود.

شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در ابتدای سال ۱۳۸۳ با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارایه خدمات آزمایشگاهی به محققین دانشگاهی و صنعتی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آزمایشگاهی کشور تشکیل شد. اعضای این شبکه متشکل از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ و مراکز تحقیقات دولتی و خصوصی از شهر‌های مختلف کشور می‌باشند که در قالب شبکه آزمایشگاهی به پژوهشگران خدمات ارایه می‌کنند.

اهداف شبکه
– امکان دسترسی آسان کلیه متخصصین و پژوهشگران کشور به توانمندی‌های آزمایشگاهی؛
– توسعه همگام زیرساخت آزمایشگاهی به موازات توسعه فناوری نانو در کشور؛
– حمایت از ساخت دستگاه‌ها آزمایشگاهی مرتبط با نانو در کشور؛
– توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه زیرساخت‌های آزمایشگاهی فناوری نانو

حمایت‌های شبکه
شبکه به صورت سالانه از آزمایشگاه‌های عضو خود در موارد زیر حمایت می‌کند:
۱- برگزاری و شرکت در دوره‌های آموزشی و آموزش نیروی انسانی؛
۲- نگهداری، تعمیرات، کالیبراسیون و ارتقای دستگاه‌ها آزمایشگاهی؛
۳- استقرار و اخذ گواهینامه بین‌المللی استاندارد ISO/IEC17025؛
۴- خرید دستگاه‌ها آزمایشگاهی داخلی و خارجی؛
۵- تشکیل و فعالیت کارگروه‌های تخصصی دستگاهی؛
۶- پیاده‌سازی سامانه نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی.
میزان حمایت مربوط به هر آزمایشگاه براساس امتیاز و رتبه کسب شده توسط آزمایشگاه در ارزیابی‌های سالانه شبکه از عملکرد آزمایشگاه‌های عضو، تعیین می‌شود.

مشاوره
شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو با جمع‌آوری اطلاعات گوناگون، آنها را از طریق روش‌های مختلف در اختیار اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و مراکز پژوهشی و صنعتی قرار می‌دهد. علاوه بر انتشار اطلاعاتی همچون مشخصات آزمایشگاه‌های مختلف کشور و دستگاه‌ها مختلف آنها (بدون محدودیت کاربرد در فناوری نانو) به صورت دسته‌بندی در پایگاه اینترنتی شبکه (به نشانی: www.nanolab.ir)، خدمات مشاوره‌ای را نیز از طریق پست الکترونیکی info[@]nanolab.ir، ارایه می‌دهد. ارایه مشاوره در زمینه ساخت و تجهیز آزمایشگاه، تعمیرات، نگهداری، کالیبراسیون و ارتقای دستگاه‌ها آزمایشگاهی، خرید دستگاه‌های جدید داخلی و خارجی و غیره نیز از طریق پست الکترونیکی انجام می‌شود.

کارگروه‌های تخصصی
به منظور استفاده هرچه بیشتر از توان علمی-آزمایشگاهی موجود و همچنین افزایش جریان دانش در شبکه، برنامه ایجاد کارگروه‌های تخصصی دستگاهی تهیه گردید. هر کارگروه، از کارشناسان یک دستگاه آزمایشگاهی خاص (مثلا TEM) تشکیل می‌شود که با هدایت یک مشاور علمی (از بین متخصصین مرتبط با آن دستگاه از مراکز عضو) و یک نفر به عنوان دبیر گروه (از بین کارشناسان آن دستگاه)، طبق دستورالعمل تشکیل و فعالیت کارگروه‌های تخصصی دستگاهی، فعالیت می‌کند. تا کنون کارگروه‌های تخصصی دستگاه‌های TEM, SPM, SEM, X-Ray تشکیل گردید است.
همچنین این شبکه با دارا بودن متخصصین باتجربه در زمینه استانداردسازی آزمایشگاه‌ها، اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون نموده است. این کارگروه متشکل از ۶ نفر سرممیز بین‌المللی استاندارد ISO/IEC 17025 است که یک نفر از ایشان دبیری کارگروه را بر عهده دارد. این کارگروه در زمینه پیاده‌سازی استانداردهای لازم در آزمایشگاه‌های عضو شبکه و همچنین کالیبراسیون دستگاه‌های آزمایشگاهی و اخذ گواهینامه‌ها و اعتبارنامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی، مشاوره‌های لازم را به شبکه و آزمایشگاه‌های عضو آن ارایه می‌کند.