استفاده از نانوسیم برای تولید منسوجاتی با قابلیت گرم‌کنندگی

محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از نانوسیم، پوششی برای منسوجات ساختند که می‌تواند گرمای بدن را به دام انداخته و همچنین با استفاده از منبع الکتریسیته، گرما تولید کند.

محققان با استفاده از یک نوع پوشش حاوی نانوسیم البسه‌ای تولید کردند که می‌تواند ضمن تولید گرما، گرمای بدن را نیز به دام اندازد. با این فناوری می‌توان مصرف انرژی‌های رایج را به حداقل رساند. 
یی سیو و همکارانش معتقداند که نیمی از انرژی مصرف شده در جهان صرف گرم کردن خانه‌ها و ساختمان‌ها می‌شود. مصرف این مقدار سوخت برای گرم کردن، هم هزینه زیادی دارد و هم از سویی موجب انتشار یک سوم از گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر شده است.مهندسان تلاش می‌کنند تا با بهینه کردن سیستم‌های عایق و مواد مصرفی در ساخت بناها، مقدار انرژی مصرف شده در ساختمان‌ها را کاهش دهند. سیو و همکارانش با استفاده از راهبردی متفاوت به این کار دست زدند، با این تفاوت که به جای تمرکز روی ساختمان‌ها، روی لباس‌ها متمرکز شدند.
این گروه تحقیقاتی ماده‌ای متخلخل و سبک تولید کردند که به قدری انعطاف‌پذیر است که می‌توان از آن برای پوشش دادن البسه استفاده کرد. این نانوسیم‌ها نسبت به الیاف لباس‌های معمولی، گرمای بیشتری را به دام می‌اندازند. از انجایی که این نانوسیم‌ها، رسانا هستند، با استفاده از نیروی الکتریسیته می‌توانند گرما ایجاد کنند.
محققان این پروژه نشان دادند که این البسه می‌توانند ۱۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی در سال برای هر فرد صرفه‌جویی داشته باشند. این مقدارانرژی برابر با مصرف خانگی برق یک ماه مردم آمریکا است.

محققان نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters منتشر کرده‌اند.