عرضه FE-SEM رومیزی مجهز به EDS

شرکت کیسایت تکنولوژیز(Keysight Technologies) اخیرا دستگاه FE-SEM رومیزی به بازار عرضه کرده است که مجهز به طیف‌سنج اتلاف انرژی (EDS) است. این دستگاه دارای قدرت تفکیک لازم برای تصویربرداری از نانوساختارها بوده و همچنین می‌تواند آنالیز عنصری روی نمونه‌ها انج

شرکت کیسایت تکنولوژیز (Keysight Technologies) میکروسکوپ الکترونی روبشی جدیدی به بازار عرضه کرده است. این میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی (FE-SEM) به صورت رومیزی و کوچک ساخته شده و امکان تصویربرداری با کنتراست و قدرت تفکیک بالا را داراست. این دستگاه مجهز به طیف‌سنج اتلاف انرژی (EDS) بوده و می‌تواند با استفاده از آن، آنالیز عنصری نمونه‌ها را انجام داد. این طیف‌سنج هم امکان طیف‌گیری از یک نقطه دلخواه را داشته و هم می‌توان یک خط در سطح نمونه را روبش کرد و نقشه عنصری منطقه روبش شده را ترسیم نمود. این طیف‌سنج امکان شناسایی عناصر سبک نظیر کربن و آمرسیم را داراست.
کیسایت فناوری تصویربرداری انحصاری پتنت شده خود را در ساخت این دستگاه به کار گرفته است. نقشه‌برداری عنصری دینامیکی این امکان را به کاربر می‌دهد تا به صورت زنده (Real time) بخش‌هایی از نمونه را انتخاب کرد و در طول تصویربرداری آن بخش را پردازش کند.
یکی از مزایای این دستگاه، کاهش ابعاد آن است که نسبت به SEMهای رایج بسیار کوچک‌تر است. لنزهای مورد استفاده در این دستگاه بهبود یافته به طوری که اثرات پسماند که در SEMهای معمولی رایج است، در این دستگاه دیده نمی‌شود.
با استفاده از روش‌های تصویربرداری چندگانه، امکان مشاهده نانوساختارها با این دستگاه وجود داشته و می‌توان نانوساختارهای مختلفی نظیر پلیمرها، زیست‌مواد، لایه‌های نازک و مواد حساس به انرژی را روی زیرلایه‌های متفاوت نظیر شیشه مشاهده کرد.