همکاری معاونت علمی و وزارت نیرو برای استفاده از فناوری‌ نانو در تصفیه آب و پساب

در جلسه مشترکی که بین وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد٬ دستاوردهای فناوری نانو و برخی فناوری‌های دیگر برای استفاده در تصفیه آب و پساب مطرح شد و راهکارهای تسهیل تجاری‌سازی و توسعه بازار این فناوری‌ها بررسی شدند.

در این جلسه که با حضور وزیر نیرو و معاونین و کارشناسان این وزارت خانه و همچنین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری٬ معاونین وی و دبیرستاد نانو برگزار شد٬ فناوری‌های تجاری‌شده در حوزه آب از جمله٬ آرسنیک زدایی با استفاده از فناوری نانو کاویتاسیون٬ و تصفیه نانوفیلتراسیون غشایی هارمودینامیکی فناوری نانو در مرحله آزمایشگاهی نیز ارایه شد.

مهندس چیت‌چیان؛ وزیر نیرو و معاونین وی برخی حوزه‌های مهم مورد نیاز صنعت آب و نیرو به فناوری جدید را مطرح کردند که از آنجمله عبارتند از:
•    تصفیه پساب کارخانجات بویژه کارخانجات دارای سیستم‌های قدیمی تصفیه
•    دفع لجن واحدهای تصفیه
•    واحدهای تصفیه خانه غیرمتمرکز برای مجتمع‌های مسکونی٬ محلات و روستاهای کم جمعیت
•    افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی واحدهای تصفیه و نیروگاه‌‌ها
•    حذف هرمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها از پساب‌ها
•    ابزارهای دقیق پایش کیفیت آب و مانیتورینگ شبکه‌های آب‌رسانی

گفتنی است وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این جلسه در برخی موارد توافق کردند. از آنجمله مقرر شد بدلیل اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل ضعف بنیه مالی و نداشتن سابقه اجرایی طولانی امکان رقابت با شرکت‌های بزرگ را ندارند٬ پیگیری‌های لازم برای تدوین دستورالعملی برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصات انجام شود.

همچنین وزارت نیرو و معاونت علمی هر کدام به نوبه خود به اجرای طرح‌های پایلوت برای فناوری‌هایی که در مرحله آزمایشگاهی موفق عمل کرده‌اند کمک می‌نمایند بدین ترتیب که حمایت مالی توسط معاونت علمی و فناوری و حمایت اجرایی برای تعیین محل پایلوت و همکاری در اجرای آن توسط وزارت نیرو٬ صورت گیرد.

ارایه تسهیلات کم بهره به شرکت‌های دانش‌بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک صنعت و معدن برای تامین نقدینگی در پروژه‌ها٬ از دیگر موارد مورد توافق در این نشست محسوب می‌شود.