ارائه فناوری ایجاد نانوپوشش سیلیکونی روی شیشه نوشابه

شرکت سولار تکتیک (Solar-Tectic) موفق به ارائه فناوری جدیدی برای لایه نشانی سیلیکون بلوری تراز شده روی سطح شیشه نوشابه و لیوان شده است. این اولین باری است که روشی ارزان برای ایجاد لایه‌نازک سیلیکون بلوری تراز شده روی سطوح ارائه می‌شود.

شرکت سولار تکتیک (Solar-Tectic) اعلام کرد که سرمایه گذاری این شرکت روی توسعه یک فناوری جدید به نتیجه رسیده است. این شرکت به دنبال ساخت نانوپوشش‌ها برای استفاده روی سطح لیوان‌های شیشه‌ای بود. 
در این فناوری جدید، امکان پوشش دادن سطوح با لایه‌ای نازک از جنس سیلیکون با جهت‌گیری [۱۱۱] فراهم شده است. این پوشش می‌تواند علاوه‌بر سطح شیشه روی پیل‌های خورشیدی، ترانزیستورها و نمایشگرها قرار داده شود. این اولین باری است که امکان پوشش‌دهی سطوح ارزان قیمت نظیر شیشه نوشابه یا لیوان با سیلیکون بلوری تراز شده امکان‌پذیر می‌شود. در این روش از لایه‌ای از جنس اکسید منیزیم به عنوان لایه بافر استفاده می‌شود. این شرکت پیش از این به فناوری لایه‌نشانی این لایه بافر نیز دست یافته بود. فیلم سیلیکونی در دمای پایین و با استفاده از آلومینیوم ارزان قیمت به عنوان کاتالیست ایجاد می‌شود. از پرتوهای الکترونی به عنوان ابزار لایه نشانی استفاده می‌شود. با اعمال این لایه سیلیکونی، می‌توان خواص الکترونیکی مختلفی در سطح ایجاد کرد.
این روش قابل استفاده برای ترکیبات دیگر نظیر ژرمانیوم و نیترید گالیم است. شرکت سولار تکتیک در حوزه لایه‌های نازک تخصص دارد و فناوری‌ پتنت شده‌ای در بخش ایجاد فیلم‌های نیمه‌هادی تک بلوری دارد.

نتایج یافته‌های محققان این شرکت در قالب مقاله‌ای با عنوان Highly textured silicon [111] crystalline thin-film on buffered soda-lime glass by e-beam evaporation در نشریه Materials Letters منتشر شده است.