رونمایی از لنز جدید شرکت فوجی‌فیلم مجهز به نانوپوشش

شرکت فوجی‌فیلم (Fujifilm) قصد دارد لنز جدید خود را به بازار عرضه کند. این لنز که حاوی نانوپوشش است، در شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده بوده و به دلیل نانوساختارهای سطحی خود، مشکل نشست غبار روی لنز را ندارد.

شرکت فوجی‌فیلم (Fujifilm) اعلام کرد لنز جدیدی با نام FUJINON XF16-55mmF2.8 R LM WR به بازار عرضه خواهد کرد. این لنز که از یک روزنه ثابت برخوردار است در شرایط جوی مختلف قابل استفاده خواهد بود. طول کانونی این لنز ۲۴ میلمیتر بوده و می‌تواند تصاویر بسیار زنده‌ای ایجاد کند.
این لنز جدید که پرچمدار لنزهای زوم استاندارد XF است، به گونه‌ای طراحی شده که انحراف‌های لنزی در آن رفع شده به طوری که در تمام زوم‌ها، تصویر از شفافیت بالایی برخوردار است. در ساخت این لنز از فناوری پوشش نانومقیاس استفاده شده که با نام Nano-GI معرفی شده است. این نانوپوشش، تار شدن و برق‌افتادن روی تصاویر را به حداقل رسانده و در نهایت تصویری شفاف و زنده ایجاد می‌کند. این لنز می‌تواند توسط یک موتور به صورت خطی کنترل شود و در نتیجه امکان تصویربرداری سریع را فراهم می‌کند. شرایط هوایی مختلف نظیر دمای ۱۰- درجه سانتیگراد نیز این لنز را از کار نمی‌اندازد و نانوپوشش موجود در آن مانع از نشست غبار روی لنز می‌شود. همچنین نانوساختارهای غیرمعمولی که روی این لنز ایجاد شده موجب شده تا مقدار انعکاس نور از سطح لنز به حداقل برسد.
پوشش مورد استفاده در این لنزها تمام سطح لنز را می‌پوشاند و از قدرت عبور بالایی برخوردار است. این نانوپوشش امکان تغییر ضریب شکست لنز را فراهم کرده و موجب کاهش اثر پرتوهای ناخواسته روی تصویر می‌شود.
حلقه‌های روزنه و بخش متمرکز کننده از جنس فلز بوده و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. از فلز برنج برای افزایش استحکام این لنز استفاده شده است.