مرکز توسعه نانوپوشش؛ حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه

مرکز توسعه نانوپوشش امروز٬ دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، با برپایی نشست تخصصی در ستاد توسعه فناوری نانو آغاز به کار کرد.

در ابتدای این نشست دکتر اسدی‌فرد ضمن معرفی برنامه‌های حمایتی ستاد نانو٬ طرح‌های موفق ستاد در زمینه صنعتی‌سازی فناوری را برشمرد. همچنین مراحل کاری مرکز و حمایت‌های ستاد از صنایع و پایان‌نامه‌های صنعتی و پروژه‌های صنعتی مرتبط با نانوپوشش‌ها توسط دکتر اسدی فرد و مهندس موسوی‌زاده معرفی شد. در همین راستا ۲۵ عنوان پایان‌نامه صنعتی به اساتید حاضر در نشست معرفی شد. همچنین در حدود ۱۳ چالش صنعتی٬ برای یافتن راه‌حل در قالب پروپوزال و پایان‌نامه‌های دانشجویی برای اساتید تشریح شد. گفتنی است این پایان‌نامه‌ها تا سقف ۴ تا ۵ میلیون تومان از سوی ستاد نانو مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

در ادامه این نشست تخصصی، سمیناری با عنوان «معرفی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها در ایران» توسط دکتر حسن علم‌خواه ارایه شد.

شایان ذکر است،‌ در این نشست ۱۲ نفر از اساتید برتر کشور در حوزه نانوپوشش از دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیر، پژوهشگاه مواد و انرژی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و همچنین مدیران و کارشناسان فنی ۲۵ شرکت صنعتی از جمله ایران خودرو، سایپا، تراکتورسازی، سازمان صنایع هوایی، نیرومحرکه، الماسه‌ساز، رینگ خودرو پارس، چرخشگر، ایدم، مگاموتور، پرتو، اوتک، توربو تک و… که در صنایع خود از فناوری نانوپوشش‌ها استفاده می‌کنند؛ حضور داشتند.

در انتهای این جلسه٬ هم‌اندیشی با حضور صاحبان صنایع٬ اساتید و شرکت‌های دانش‌بنیان و کارشناسان کارگروه صنعت‌و‌بازار برگزار شد و چالش‌های صنایع و صنعتی‌سازی نانوپوشش‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه پرسش‌و‌پاسخ کمرنگ بودن نحوه حمایت از صنایع و کند بودن مکانیزم جواب‌دهی به درخواست‌ها٬ از سوی صنایع مطرح شد. همچنین اساتید دانشگاهی نیز از کم‌صبری صنایع و کسب کمک از کشورهای خارجی برای حل مشکلات‌شان ابراز گلایه کردند.

از علم نانو‌پوشش تا صنعتی‌سازی

به گفته مدیر مرکز نانوپوشش٬ در این نشست که مورد استقبال صاحبان صنایع قرار گرفت٬ مشخص شد این مرکز می‌تواند حلقه مفقوده ارتباط بین صنایع و دانشگاه‌ها باشد.

موسوی‌زاده افزود این مرکز علاوه بر برگزاری نشست٬ خدمات متنوع زیادی ارایه می‌کند که از آنجمله می‌توان به پلتفرم فناوری نانوپوشش اشاره کرد که تمام ذی‌نفعان این فناوری را در خود جمع کرده و بحث ارتباط صنایع با دانشگاه و اساتید را تسهیل کرده و پروژه‌های صنعتی را به اساتید معرفی کند.

کلینیک صنعت که عنوان خدمت دیگری از این مرکز محسوب می‌شود٬ موظف است چالش‌های صنایع را مطرح کند تا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان این مشکلات حل شود.

گفتنی است در دهه‌های اخیر استفاده از نانوپوشش‌ها به عنوان مواد روکش بر روی ابزارها، قطعات و قالب‌های صنعتی کاربردهای گسترده‌ای یافته است، به گونه‌ای که اکثر شرکت‌های بزرگ صنعتی دنیا، بحث پوشش‌دهی را جزء فرآیند نهایی و غیرقابل اجتناب در ساخت قطعه یا ابزارها قرار داده‌اند. صنعتگران کشورمان نیز در تلاشند تا با استفاده از این پوشش‌ها کیفیت و عمرکاری قطعات و ابزارها را افزایش داده و در نتیجه هزینه‌های کلی واحدهای صنعتی را کاهش دهند.

شایان ذکر است مرکز توسعه نانوپوشش یکی از زیرمجموعه‌های کارگروه صنعت‌و‌بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است. این مرکز یک مدل بومی توانمندسازی فناوری، با هدف توسعه و تقویت فناوری نانوپوشش در کشور و نیز کمک به ایجاد سکوی فناوری مناسب جهت تبادل فناورانه بین صنعتگران و فناوران ایرانی است.

در حال حاضر مرکز توسعه نانو پوشش در گام اول با ارائه خدماتی همچون مشاوره و عارضه‌یابی، مهندسی، تحقیق و توسعه، و آموزش تخصصی و حمایت‌های مالی ویژه در صدد بهره‌مندی صنایع و شرکت‌های متقاضی در حیطه این فناوری است. همچنین این مرکز تصمیم دارد در آینده‌ی نه چندان دور به عنوان یکی از برترین مراکز در حیطه فناوری‌نانو در آسیا خود را معرفی کند تا از این‌ رو به صادرات این فناوری دست یابد.