نانوحاملی با قابلیت حمل سه دارو برای درمان سرطان پانکراس

محققان چینی نانوحامل چندلایه‌ای ساختند که می‌تواند سه داروی شیمی‌درمانی را با خود حمل کند. این نانوحامل فسفولیپیدی برای درمان سرطان پانکراس مناسب است. نتایج آزمایش‌های اولیه انجام شده روی این نانوحامل موفقیت‌آمیز بوده است.

پژوهشگران دانشگاه تیانجین موفق به ساخت نانوحاملی برای درمان سرطان پانکراس شدند. این نانوحامل به گونه‌ای طراحی شده که امکان حمل چند داروی مختلف را داراست. بنابراین می‌توان به شکل مؤثری سلول‌های سرطانی را تحت تأثیر قرار داد و اثرات سمی داروها را کاهش داد. 
سرطان پانکراس یکی از مرگبارترین سرطان‌هاست به طوری که از آن به عنوان سلطان سرطان‌ها نام می‌برند. نرخ ۵ سال زنده ماندن بیماران مبتلا به این سرطان کمتر از ۵ درصد است. در حال حاضر تنها از جراحی می‌توان برای درمان استفاده کرد، که آن هم تنها برای ۲۰ درصد از بیماران قابل اجراست. بقیه بیماران از روش شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند که اثرات جانبی زیادی دارد.
در حال حاضر هیچ نانوحاملی برای درمان این سرطان تولید نشده است. به همین دلیل محققان این پروژه روی ساخت چنین نانوحاملی در حال تحقیق هستند. محققان این پروژه، یک چندلایه فسفولیپیدی به عنوان نانوحامل ساختند که می‌تواند سه داروی شیمی‌درمانی مختلف (۵-fluorouracil,oxaliplatin و irinotecan) را با خود حمل کند.
محققان این پروژه معتقداند که این روش درمانی می‌تواند نرخ زنده ماندن را در بیماران مبتلا به سرطان پانکراس افزایش دهد.  این گروه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۱، در قالب پروژه‌ای موسوم به FOLFIRINOX plan اقدام به تولید دارویی برای درمان این سرطان کردند که موفقیت‌هایی در پی داشت به طوری که نرخ زنده ماندن را به طور میانگین به ۱۱٫۱ ماه رساند.
در این پروژه جدید، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا نتایج یافته‌های پروژه FOLFIRINOX plan را بهینه‌سازی کنند. محققان برای این منظور این نانوحامل چندلایه را ساختند که امکان حمل چند داروی مختلف را داراست. نتایج نشان داد که این نانوحامل می‌تواند نیمه‌عمر دارو را در بدن بیمار افزایش دهد. این نانوحامل موفق شده گیرنده‌های بیان کننده ژن مربوط به تولید پروتئین‌های رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را ده برابر بیشتر از روش‌های دیگر مسدود کند. با این کار آسیب به سلول‌های سالم اطراف به حداقل می‌رسد.

نتایج این پژوهش در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.