روشی ارزان برای تولید انبوه نانوسلولز از پالپ چوب

شرکت ساپی (Sappi) اخیراً روشی برای تولید انبوه و ارزان قیمت نانوسلولز از پالپ چوب ارائه کرده است. در این روش نیاز به مواد شیمیایی گرانقیمت وجود ندارد و پساب‌ اندکی تولید می‌شود.

شرکت ساپی (Sappi) با همکاری دانشگاه ادینبورگ ناپیر موفق به ارائه روشی ارزان قیمت برای تبدیل چوپ به نانوسلولز شده‌است. از نانوسلولز می‌توان برای تأمین انرژی خودروها و حتی درمان زخم استفاده کرد. با این روش می‌توان نانومواد سبک برای مصارف مختلف تولید کرد بدون این که نیاز به مواد شیمیایی و تولید پساب باشد. یکی از مزیت‌های این روش، هزینه کم فرآیند است که امکان تولید نانوسلولز را فراهم می‌کند.
مت جنکنز از مدیران شرکت ساپی می‌گوید: «نانوسلولزی که از فیبرهای چوبی به‌دست می‌آید دارای ویژگی‌های نوری منحصر به فردی بوده و استحکام بالایی برخوردار است. برخلاف مواد سبک دیگر، این نانوسلولزها تجدیدپذیر هستند و می‌توان از آن‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.»
پیش از این برای تولید نانوسلولزها باید از روش‌های پیچیده و زمان‌بری استفاده می‌شد. اما این گروه تحقیقاتی انرژی مورد نیاز برای تولید نانوسلولز را کاهش دادند و همچنین فرآیند خود را به‌گونه‌ای طراحی کردند که نیاز به مواد شیمیایی گرانقیمت نباشد.
رودری ویلیامز از محققان این پروژه می‌گوید: «چیزی که در این فرآیند بسیار جالب توجه است، شیمی منحصر به فرد مورد استفاده در سنتز بوده که فرآیند شکستن پالپ‌های چوب به نانوسلولز را تسهیل می‌کند. هیچ ماده شیمیایی گرانقیمتی در این فرآیند نیاز نبوده و تمام مواد مورد استفاده، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نتیجه این روش پساب‌ زیادی تولید نمی‌کند. محصول نهایی به‌دست آمده به‌صورت پودر بوده که قابل پخش شدن در آب است، بنابراین نانوسلولزها دارای سطوحی دست نخورده بوده که می‌توان آن‌ها را به سادگی و به دلخواه عامل‌دار کرد.»
نانوسلولزهای تولید شده با این روش، قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد. برای مثال می‌توان آن را وارد رنگ، غذا و سیمان کرد. در صورتی که این نانوسلولزها وارد پلاستیک شوند، کامپوزیتی ایجاد می‌شود که می‌تواند جایگزین فایبرگلاس‌ها شود. از آنجایی که میزان نفوذ اکسیژن در این مواد اندک است، می‌توان از این فیلم‌های پلاستیکی در صنعت بسته‌بندی استفاده کرد. این نانوسلولزها در صنعت باتری‌سازی و تولید نمایشگرها لمسی نیز کاربرد دارند. از آنجایی که این نانوسلولزها زیست‌سازگار هستند، می‌توان از آن‌ها برای درمان زخم‌ها استفاده کرد.