راه‌اندازی خط تولید نانولوله‌های کربنی در عربستان سعودی

یکی از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی عربستان سعودی با همکاری دو شرکت آمریکایی قصد دارد خط‌تولید نانولوله‌های کربنی را در این کشور راه‌اندازی کند.

سابک (Sabic) از جمله شرکت‌های بزرگ پتروشیمی جهان محسوب می‌شود. این شرکت اخیراً با همکاری مولکولار ربار دیزاین (Molecular Rebar Design) اقدام به توسعه وتجاری‌سازی نانومواد کربنی کرده است.
مولکولار ربار دیزاین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ویژه‌ای برای تحقیق روی نانومواد داشته و فناوری تجاری‌سازی شده تولید انبوه نانولوله‌های کربنی با نام تجاری Molecular Rebar را در اختیار دارد. در راستای همکاری مشترک با سابک، شرکت بلک‌دایاموند‌استرکچرز (Black Diamond Structures) قصد دارد خط تولید نانولوله‌های کربنی را براساس فناوری مولکولار ربار دیزاین برای شرکت سابک راه‌اندازی کند.
نانولوله‌های کربنی معمولاً بعد از تولید به یکدیگر چسبیده و متراکم می‌شوند که این کار موجب کاهش کاربرد آن‌ها می‌شود. برای بهبود عملکرد نانولوله‌های کربنی، بهتر است به صورت منفرد در آیند. مولکولار ربار دیزاین فناوری ویژه‌ای برای این کار دارد به این شکل که با عامل‌دار کردن نانولوله‌های کربنی بدون نیاز به کاتالیست و مواد اضافه، نانولوله‌ها از هم جدا نگه‌داشته می‌شوند. با این کار دامنه کاربرد نانولوله‌های کربنی افزایش می‌یابد.
بلک‌دایاموند روی استفاده از نانولوله‌های کربنی در بخش تولید انرژی، ذخیره‌سازی انرژی، خودروسازی، صنعت ساختمان و الکترونیک متمرکز خواهد شد. ارنستو اچیلو، از مدیران سابک، می‌گوید: «بلک‌دایاموند در مسیر برنامه راهبردی سابک قرار دارد و درصدد توسعه کسب‌و‌کارهای با ارزش افزوده بالا در کشور عربستان سعودی است. سابک معتقد است که فناوری‌ نانو بخش مهمی از آینده است. ما روی قابل دسترس کردن نانومواد برای استفاده در صنعت کار می‌کنیم. ما معتقدیم که این همکاری مشترک منطبق بر نیازهای در حال ظهور در بازار بوده و می‌تواند فرصت‌های جدیدی ایجاد کند.»
کرت سوگر، مدیرعامل مولکولار ربار دیزاین، می‌گوید: «ما معتقدیم که این همکاری مشترک می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای مواد جدید ایجاد کرده و موجب رشد بازار شود.»
استفاده از مواد تولید شده با فناوری مولکولار ربار دیزاین می‌تواند موجب بهبود محصولاتی نظیر باتری، خازن، پوشش‌ها و داروها شود.