نتایج موفقیت‌آمیز فاز سوم آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان سینه

محققان آلمانی فاز سوم آزمون بالینی روی نانوداروی ضدسرطان سینه را با موفقیت انجام دادند. این نانودارو می‌تواند ابعاد تومور را کاهش دهد.

انجمن بیماری‌های زنان آلمان (GBG) اعلام کرد که نتایج آزمون‌های انجام شده داروی ABRAXANE® روی بیماران مبتلا به سرطان پستان کاملاً رضایت‌بخش بوده است. این آزمون بالینی توسط کلینیک جپارسپتو آلمان روی ۱۲۰۰ بیمار انجام شده‌است. در این آزمون که فاز سوم آزمون بالینی این دارو است، داوطلبین به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. نتایج این پژوهش در سمپوزیوم سرطان پستان که در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴ در برلین برگزار شد، ارائه گردید.
این آزمون نشان داد که نرخ بهبود بیماران ۹ درصد افزایش یافته است؛ یعنی از رقم ۲۹ درصد به ۳۸ درصد رسیده است. در این روش، داروی شیمی‌درمانی پاکلیتاکسل به پروتئین آلبومین متصل شده و سپس به بیماران تزریق می‌شود. این در حالی است که در روش‌های معمول، پاکلیتاکسل با حلال‌های مختلف ترکیب شده و وارد بدن بیمار می‌شود. در این روش، از این دارو برای کاهش ابعاد تومور سرطان پستان استفاده می‌شود. در واقع این روش درمانی یک روش کوچک کردن ابعاد تومور پیش از عمل جراحی است.
مایکل اونتخ می‌گوید: «فاز دوم این آزمون بالینی به شکلی طراحی شده بود که اثر داروی شیمی‌درمانی متصل به پروتئین به‌صورت هفتگی با داروی پاکلیتاکسل رایج مقایسه شود. نتایج نشان داد که داروی متصل به پروتئین اثربخشی بیشتری دارد.»
محققان در این پروژه پاکلیتاکسل را با پروتئین نانومقیاس آلبومین ترکیب کردند. با این کار خواص حرکتی و انتقال آلبومین بهبود یافته و امکان استفاده از دوز بالای دارو برای هدف‌گیری تومور فراهم می‌شود. پژوهشگران از ۱۲۵ میلی‌گرم بر مترمربع دارو در بیماران استفاده کردند. این دوز دارو موجب شد تا داروی شیمی‌درمانی بیشتری وارد تومور سرطانی شود به طوری که در بیمارانی که از این روش درمانی استفاده کردند ۵۶ درصد بیشتر از بیماران دیگر داروی شیمی‌درمانی وارد سلول‌های سرطانی آن‌ها شده‌است. در مدت ۱۸ سالی که مطالعات داروی ضدسرطان پستان در GBG انجام می‌شود، این اولین باری است که نرخ پاسخ‌دهی به دارو به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. این درحالی است که این افزایش نرخ پاسخ‌دهی به دارو نه به دلیل افزایش عوامل شیمی‌درمانی بلکه به دلیل استفاده از یک عنصر کلیدی در طراحی دارو بوده است. GBG یک شبکه آکادمیک مستقل بوده که بیش از ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی در آلمان دارد.