ارائه فناوری فتوسنتز مصنوعی با کارایی بالا

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) موفق به ارائه روشی کارا برای شکستن مولکول‌های آب و تولید هیدروژن شده‌است. این روش برای تأمین سوخت خودروهای برقی مناسب است.

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) موفق به ارائه فناوری شده که با استفاده از آن می‌توان از انرژی خورشید برای تأمین انرژی حرکتی خودروها استفاده کرد. در این فناوری که ثبت اختراع شده است، از نور خورشید برای شکستن مولکول‌های آب و تولید هیدروژن استفاده می‌شود. این شرکت در آخرین دستاورد خود موفق به تولید ۱٫۲۵ ولت انرژی با این روش شده‌است که می‌تواند مولکول‌های آب را شکسته و هیدروژن تولید کند.
هایپرسولار روی ارائه روش‌های ارزان قیمت تولید هیدروژن با شکستن مولکول آب کار می‌کند. در واقع این شرکت به دنبال ارائه فناوری فتوسنتز مصنوعی است. یک ذره باید بتواند تولیدکننده هیدروژن باشد به طوری که با انجام واکنش کاتالیستی، انرژی خورشید را برای شکست مولکول آب به کار گیرد.
ولتاژ مورد نیاز برای شکستن مولکول آب، به‌صورت نظری، ۱٫۲۳ ولت است اما در عمل ۱٫۵ ولت انرژی لازم است تا مولکول آب شکسته شده و هیدروژن و اکسیژن تولید شود؛ دلیل این امر، سینتیک پایین واکنش است. تاکنون محققان برای رسیدن به این ولتاژ، از موادی با کارایی پایین نظیر اکسید تیتانیوم و یا مواد گرانقیمت نظیر ترکیبات نیمه‌هادی، آرسنید گالیم استفاده می‌کردند. معمولاً ترکیب ساخته شده به سرعت دچار خوردگی می‌شد؛ بنابراین تجاری‌سازی آن با چالش روبرو بوده است.
هایپرسولار پیش از این برای حل مشکل خوردگی، از نوعی پوشش استفاده می‌کرد که توسط این شرکت پتنت شده بود اما اخیراً روشی ارزان برای تأمین انرژی مورد نیاز به‌منظور شکستن مولکول‌های آب ارائه کرده است. هایپرسولار موفق به ثبت رکورد جدیدی در این حوزه شده‌است. این شرکت در حال توسعه بیشتر این فناوری برای افزایش ولتاژ تولید شده با این روش است.
تیم یونگ، مدیرعامل هایپرسولار، می‌گوید: «تیم تحقیقاتی ما روی ارائه فناوری تولید هیدروژن با کارایی بالا فعالیت دارد. این فناوری جدید بسیار ارزان قیمت و بی‌نیاز از سوخت فسیلی است. ما خوشحالیم که یک گام دیگر در مسیر توسعه فناوری تولید هیدروژن برداشته‌ایم.» ماحصل این فرآیند، تولید هیدروژن مورد استفاده برای تولید الکتریسیته در خودروهاست.