ثبت پتنت داروی ضدسرطان مبتنی بر نانوذرات

شرکت سلاتور فارماکیوتیکالز (Celator Pharmaceuticals) فناوری نانوداروی ضدسرطان خود را به‌صورت پتنتی در دفتر ثبت اختراعات اروپا به ثبت رسانده است.

شرکت سلاتور فارماکیوتیکالز (Celator Pharmaceuticals) در حوزه تولید داروهای ضد سرطان فعالیت دارد. این شرکت اخیراً اعلام کرده که موفق به ثبت پتنتی با عنوان Improved Taxane Delivery System و شماره ۲۲۲۲۲۷۸ در دفتر ثبت پتنت اروپا شده‌است. این پتنت مربوط به روش جدید رهاسازی نانودارویی موسوم به CPX-8 است. این دارو نانوذرات دوستاکسل آبگریز است که با روشی خلاقانه برای رهاسازی در سلول‌های سرطانی طراحی شده‌است. سلاتور در حال حاضر روی ترکیب این سیستم دارویی با ترکیبات مختلف کار می‌کند. برای مثال این شرکت قصد دارد بازدارنده پروتئین Hsp90 را با این دارو ترکیب کند تا کارایی و اثربخشی آن را افزایش دهد. این روش جدید که پتنت شده‌است تا سال ۲۰۲۸ تحت مالکیت این شرکت خواهد بود.
رهاسازی دارویی مبتنی بر نانوذرات می‌تواند شرایط را برای کنترل دوز دارو در تومور فراهم کند. این پتنت روش تولید و ترکیب شیمیایی این دارو را پوشش می‌دهد. در این روش از نانوذرات یا مایسل‌ها استفاده می‌شود. برای ساخت این نانوذرات، تاکسان با ساختارهای لیپیدی آبگریز ترکیب شده و برای پایداری بیشتر از اتصال‌دهنده دی‌گلیکولات استفاده می‌شود.
لورنس مایر، از مدیران شرکت سلاتور، می‌گوید: «با وصل شدن بخش اتصال‌دهنده آبگریز دارو با تاکسان، نانوذرات پایداری بوجود می‌آید. این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که وارد شدنشان به سلول‌های سالم به حداقل برسد و بیشتر وارد تومور شوند. با این کار اثربخشی داروی ضد سرطان افزایش یافته به طوری که نسبت به دوستاکسلی که معمولاً در شیمی‌درمانی استفاده می‌شود کارایی بیشتری دارد و در عین حال اثر سمیت کمتری خواهد داشت. این دارو روی موش‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و اثربخشی آن به اثبات رسیده است.»
شرکت سلاتور در شهر ونکوور قرار دارد. این شرکت صاحب فناوری موسوم به CombiPlex® است که در آن فرمولاسیون داروهای شیمی‌درمانی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اثربخشی آن افزایش یابد. این شرکت روی لیپوزومی از سیتارابین موسوم به CPX-351 کار می‌کند که برای درمان نوعی سرطان خون و مغز استخوان طراحی شده‌است. CPX-1 لیپوزومی حاوی ایرینوتاسن است که برای درمان سرطان روده طراحی شده‌است. CPX-8 نیز نانوذرات دوکستاسل است.