هشتمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو برگزار شد

هشتمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو از چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه تا جمعه اول اسفند ماه ۱۳۹۳ به مدت سه روز در محل مرکز تربیت مربی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.

در این دوره سه روزه چندین کارگاه آموزشی با عناوین «کارگاه نانو در ایران»٬ «کارگاه بوم کسب و کار»٬ «کارگاه آشنایی با مباحث مالکیت فکری»٬ « کارگاه تدوین طرح کسب و کار و مدل درآمدی»٬ «کارگاه آموزشی تجاری‌سازی فناوری نانو»٬ «کارگاه آموزش عملی جستجوی پتنت»٬ و « کارگاه آموزشی انتقال تجارب کارآفرینان موفق »٬ برگزار شد. در کنار برگزاری کارگاه‌ها، شرکت‌کنندگان در قالب ۹ گروه مجزا با حضور کارشناسان جلساتی را تشکیل دادند.

در طی این سه روز گروه‌ها نکات مختلفی را در خصوص نحوه تدوین طرح کسب و کار و مدل درآمدی آموختند و طرح‌های خود را
برای جلسه داوری آماده کردند.
عناوین موضوعات ۹ گروه به شرح زیر بود:
گروه۱: تولید نخ بخیه محتوی نانوذرات پلیمری حامل داروهای ضدسرطان
گروه۲: پوشش خودتمیزشونده سطوح حاوی نانو مواد
گروه۳: نانوبسته‌های نگهدارنده مواد غذایی
گروه۴: برچسب تشخیص فساد مواد غذایی بر روی پوشش‌های پلیمری با قابلیت افزایش ماندگاری
گروه ۵: استخراج فلزات گران‌بها از پسماند معادن مس با استفاده از نانوذرات
گروه ۶: نانوفیلتر غشایی ساخته شده از الیاف ضایعاتی
گروه ۷: استفاده از نانو فناوری دارویی (نانولیپوزوم تاکسول و…) در درمان سرطان
گروه ۸: شیشه‌های زیست فعال در مهندسی پزشکی
گروه ۹: نانوپوسترها با رویکرد حذف آلاینده‌های هوا

همچنین گروه‌ها در کنار تدوین بوم کسب و کار باید به مباحثی همچون تبلیغات، برندینگ و… توجه داشته و به شکل قابل قبولی آن را به هیئت داوران ارائه می‌کردند تا امتیازهای مربوطه را در کارنامه خود ثبت کنند.

در پایان گروه‌ها بر اساس امتیازات کسب شده از مرحله داوری رتبه بندی شدند و هدایایی را به رسم یادبود دریافت کردند. بسته محصولات فناوری نانو، بسته کتب آموزشی کارآفرینی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو از جمله این هدایاست که توسط شرکت‌های دانش بنیان تامین شده است.

شایان ذکر است دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو با هدف ارائه آموزش‌های مورد نیاز به دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های نانو – با گرایش‌های مختلف – برای حضور در تجارت فناوری و رسیدن از ایده تا بازار برگزار می‌شود. در این دوره‌ها، دانشجویان با استفاده از تجارب اساتید مجرب و کارآزموده از فضای تحقیقات بنیادی به سمت تحقیقات کاربردی به منظور تجاری‌سازی هر چه بیشتر ایده‌های مطرح شده در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری و رسیدن به فواید کلان آن در سطح اجتماع، سوق داده می‌شوند.