از برترین نویسندگان مقالات در سال ۱۳۹۲ تقدیر شد

سه شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ نشستی با حضور نویسندگان مسئول برترین مقالات در سال ۱۳۹۲ و مسئولین ستاد نانو برگزار شد.

در این نشست ابتدا گزارشی از نحوه شناسایی مقالات مرتبط با فناوری نانو در برترین مجلات ارائه شد و سپس نویسندگان مسئول این مقالات به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص حوزه فعالیت، توانمندی‌ها و دستاوردهایشان پرداختند.

در ابتدای این نشست دکتر رضایت، مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد نانو، ضمن ارائه دیدگاه‌های ستاد برای توسعه فناوری نانو از علم تا محصول، افزود: «ستاد نانو تمامی حلقه‌های توسعه این زنجیره فناوری را مدیریت و حمایت می‌کند تا دستاوردهای علمی را به محصولات دانش‌بنیان رسانده و جامعه را از مزایای این فناوری بهره‌مند سازد.»

ایشان با بیان اینکه مهمترین حلقه توسعه فناوری در کشور، توسعه سرمایه‌های انسانی است، افزود: «بحمدالله در کشور از این نظر به توانمندی‌های خوبی رسیده‌ایم و در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار محقق در سراسر کشور در این حوزه در حال فعالیت هستند.»
 
وی همچنین با اشاره به رشد کمی بسیار مناسب و کسب جایگاه هفتمی در انتشار مقالات علمی در دنیا، تاکید کرد: «از لحاظ کیفی نیز به جایگاه بسیار خوبی رسیده‌ایم و اکنون محققان ما در برترین مجلات دنیا مقالات بسیار خوبی چاپ می‌کنند.»

در انتها نیز ایشان با تقدیر از زحمات این محققان، تلاش ستاد را قدردانی و ارزش دهی به محققان کشور به ویژه محققان با دستاوردهای معتبر دانست.

برخی نکات مطرح شده توسط محققان:
•    انتشار مقالات معتبر نیازمند تعاملات بین‌المللی و داشتن زیرساخت‌های پیشرفته است؛
•    ضروری است محققان برای توسعه کیفیت انتشارات و دستاوردهای خود، برنامه‌های بلندمدت داشته باشند؛
•    ضروری است محققان به صورت تیمی و گروهی فعالیت‌های خود را انجام دهند؛
•    بهتر است بجای شمارش مقالات، اثرگذاری مقالات و انتشارات را بررسی کنیم؛

گزارشی از وضعیت مقالات مرتبط با فناوری نانو محققان ایران در سال ۱۳۹۲
براساس ۲ شاخص‌ علم‌سنجی IF و Eigen Factor و رتبه‌بندی توسط موسسه تامسون رویترز٬ ۱۰ مجله برتر شناسایی و سپس مقالات نویسندگان ایرانی شناسایی شد. فهرست این ۱۰ مجله به همراه تعداد مقالات چاپ شده مرتبط با فناوری نانو از محققان ایرانی در این مجلات در جدول زیر آمده است.

فهرست ۱۰ مجله برتر براساس شاخص Eigen Factor

رتبه
عنوان مجله تعداد مقالات
۱ NATURE ۰
۲ P NATL ACAD SCI USA ۱
۳ SCIENCE ۰
۴ PLOS ONE ۳
۵ PHYS REV LETT ۳
۶ J AM CHEM SOC ۱
۷ NEW ENGL J MED ۰
۸ PHYS REV B ۲۱
۹ J BIOL CHEM ۱
۱۰ CELL ۰

براساس شاخص Eigen تعداد ۳۰ مقاله در ۱۰ مجله برتر از نویسندگان ایرانی در سال ۱۳۹۲ چاپ شده است. این مقالات توسط ۱۵ نویسنده و از ۱۱ مرکز کشور منتشر شده‌اند. نویسندگان این مقالات از دانشگاه‌های شیراز، بیرجند، ملایر، صنعتی اصفهان، تحصیلات تکمیلی زنجان، تربیت دبیر شهید رجایی، تربیت مدرس، پیام نور تهران، شهید بهشتی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و انستیتو پاستور بوده‌اند.

همچنین براساس شاخص IF تعداد ۱۲ مقاله در مجلات با IF بزرگتر از ۱۰ در سال ۹۲ چاپ شده‌اند شناسایی شدند. این مقالات توسط ۵ نفر از محققان کشور از نفر از دانشگاههای زابل، لرستان، تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف چاپ شده‌اند. فهرست مجلات با بیشترین IF به همراه تعداد مقالات چاپ شده مرتبط با فناوری نانو از محققان ایرانی در سال ۹۲ در جدول زیر آمده است.

نام مجله
IF تعداد مقاله
CHEM REV ۴۵٫۶۶ ۴
CHEM SOC REV ۳۰٫۴۳ ۲
ADV MATER ۱۵٫۴۱ ۱
NANO LETT ۱۲٫۹۴ ۲
ACS NANO ۱۲٫۰۳ ۳

طبق ایین‌نامه کنونی حمایت تشویقی از مقالات ISI تاکنون حداکثر مبلغ ۲۵ میلیون ریال به این افراد پرداخت شده است که ستاد جهت تقدیر و تشکر از زحمات این محققان، مصوب کرد تشویقی این مقالات را تا سقف ۵۰ میلیون ریال افزایش و مابه‌التفاوت آن را به نویسندگان پرداخت کند.