ارزیابی کیفی محصولات نانولوله‌ کربنی

شرکت اینترتک (Intertek) قصد دارد تا نانولوله‌های کربنی تک‌جداری تولید شده توسط کارخانه او‌سی‌اس‌آی‌آال (OCSiAL) را به‌صورت کیفی مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج این ارزیابی‌ها که توسط یک شرکت بی‌طرف صورت می‌گیرد برای اطمینان خاطر مشتریان نانولوله کربنی او‌سی‌

اینترتک (Intertek) یکی از شرکت‌های خدمات‌دهی در بخش کیفیت است که خدمات آنالیز به فعالان حوزه فناوری‌ نانو ارائه می‌دهد. اینترتک اعلام کرد که برای بررسی ویژگی‌های فیزیکی، ساختاری و شیمیایی نانولوله‌های کربنی شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال (OCSiAL)، آزمون‌های ویژه‌ای فراهم کرده است. او‌سی‌اس‌آی‌آال یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نانولوله‌ کربنی در جهان است.
خط تولید نانولوله کربنی او‌سی‌اس‌آی‌آال قادر به تولید ۱۰ تن نانولوله در سال است. برای اطمینان از بالا بودن کیفیت محصولات تولید شده توسط این شرکت، اینترتک آزمون‌هایی را فراهم کرده که با استفاده از آن می‌تواند عوامل شیمیایی و ساختاری نانولوله‌های کربنی او‌سی‌اس‌آی‌آال را که با نام تجاری TUBALLTM عرضه می‌شود، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. این آزمون‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند با دقت و حساسیت بالا، نانولوله‌های کربنی را آنالیز کنند. دانش ویژه شرکت اینترتک برای بررسی کیفیت، توزیع قطر، خلوص و ساختار عنصری نانولوله‌های کربنی به کار گرفته می‌شود.
نانولوله‌های کربنی ترکیباتی از جنس کربن به شکل لوله هستند که خواص نوری، الکتریکی و مکانیکی منحصر به فردی دارند. این مواد درصورت ترکیب شدن با پلاستیک، لاستیک و مواد دیگر می‌توانند ویژگی‌های محصول نهایی را بهبود دهند. از نانولوله‌های کربنی در تولید باتری، تایر، الکترود، پوشش و فیلم‌های رسانای شفاف استفاده می‌شود.
اشوت تراآوانسوف، مدیرعامل او‌سی‌اس‌آی‌آال، می‌گوید: «مهارت اینترتک در مشخصه یابی محصولات، برای ما بسیار ارزشمند است. این که یک شرکت صاحب‌نام بین‌المللی که در حوزه آنالیز کیفی محصولات در جهان شناخته شده‌است، محصولات ما را ارزیابی کند یک برگ اطمینان برای مشتریان است. آن‌ها با استناد به نتایج این ارزیابی می‌توانند از کیفیت بالای محصولات ما مطمئن شوند.»
نیل ایورئال از شرکت اینترتک می‌گوید: «با اتکا به ۲۵ سال سابقه اینترتک، ابزارهایی مناسب برای بررسی کیفی محصولات نانولوله کربنی او‌سی‌اس‌آی‌آال ارائه شده‌است. ما معتقدیم که این ارزیابی کیفی محصولات، گامی مؤثر برای حمایت از محصولات پیشرفته نظیر نانولوله‌های کربنی است.»
نام شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال از حرف اول سه چهار عنصر اکسیژن، کربن، سیلیکون وآلومینیوم گرفته شده‌است. این شرکت، نانولوله‌های کربنی تک‌جداره را به‌صورت انبوه تولید و با نام تجاری تیوبال به بازار عرضه می‌کند.