حفاظت از سیم‌های مسی با نانوپوشش گرافنی

شرکت تودی‌تک (۲-DTech) با استفاده از چندلایه‌های گرافنی تقویت شده با سیلیکون، موفق به تولید نانوپوششی شده‌است که امکان محافظت از سیم‌های مسی را در برابر خوردگی داراست.

شرکت تودی‌تک (۲-DTech) موفق به استفاده از پتانسیل گرافن در صنعت شده‌است. این شرکت، اقدام به تولید محصولی کرده است که به شکل مؤثری روی تجهیزات الکترونیکی تاثیرگذار خواهد بود. تو‌دی‌تک شرکتی است که از دانشگاه منچستر انشعاب یافته و با استفاده از حمایت مالی۱۰۰ هزار پوندی دولت انگلستان اقدام به انجام تحقیقات در بخش تولید لایه‌ها و پوشش‌های ضد خوردگی با استفاده از گرافن کرده است.
مس به دلیل هدایت بالای الکتریکی خود، کاربردهای زیادی در بخش تولید کابل و سیم‌ها دارد. از سوی دیگر، هدایت گرمایی بالای مس موجب شده تا از این ماده برای انتقال حرارت استفاده شود. با این ویژگی‌ها، مس در حوزه‌های مختلف قابل استفاده است و حتی در برخی موارد، از این فلز در محیط‌های بسیار خورنده و مرطوب استفاده می‌شود. خوردگی مس می‌تواند اثر نامطلوبی روی عملکرد دستگاه‌ها داشته باشد که در نهایت، گرم شدن بیش از حد و خرابی، از پیامدهای این فرآیند خواهد بود.
گرافن ماده‌ای غیرقابل نفوذ و از نظر شیمیایی کاملاً خنثی است. این ماده بسیار نازک، می‌تواند به‌عنوان پوشش روی سطح مواد مختلف قرار گرفته و از آن‌ها محافظت کند. شرکت تودی‌تک موفق به تولید پوشش گرافنی تقویت شده با گرافن شده‌ که امکان تولید انبوه و تجاری آن وجود دارد. این محصول ماحصل همکاری مشترک شرکت ‌تو‌دی‌تک با دانشگاه اولستر است؛ دانشگاهی که مطالعات اولیه فرآیند ساخت این نانوپوشش در آنجا انجام شده‌است.
وجود سیلیکون در چندلایه‌های گرافنی موجب می‌شود تا مرزهای دامنه‌ها تقویت شوند؛ این کار در نهایت موجب بروز خواص ضدخوردگی در پوشش می‌شود. فیلم‌های گرافنی تقویت شده با سیلیکون برای محافظت از مس بسیار مناسب هستند به طوری که امکان لایه‌نشانی آن‌ها با استفاده از روش CVD وجود دارد.
نایجل سالتر از مدیران شرکت تودی‌تک می‌گوید: «وجود پوشش گرافنی می‌تواند مانع از خوردگی و از هم گسیختگی سیم‌های مسی شود و در نهایت، هدایت گرمایی و الکتریکی این سیم‌ها را در محیط‌های بسیار خورنده حفظ کند. با افزودن تقویت کننده سیلیکونی به گرافن می‌توان ساختار بلوری دامنه‌های موجود در این پوشش را بهبود داد. ما مطمئن هستیم که با این روش می‌توان خوردگی را در سیم‌های مسی کاهش داد.»