استفاده از نانوسیم روی برای ساخت حسگر گازی

محققان انگلیسی موفق به ساخت نانوسیم‌های اکسید روی شدند و از آن‌ها در ساخت حسگر گازی استفاده کردند. این حسگر می‌تواند با سرعت و دقتی بالا نسبت به حسگرهای رایج، وجود آتش را شناسایی کند. از این حسگر می‌توان برای شناسایی آلودگی هوا نیز استفاده کرد.

پژوهشگران مؤسسه فناوری پیشرفته دانشگاه سری موفق شدند تا با دستکاری اکسید روی، نانوسیم‌های ویژه‌ای برای استفاده در حسگرهای فرابنفش-نوری تولید کنند که حساسیت آن‌ها نسبت به شناساگرهای فعلی اکسید روی، ۱۰ هزار برابر بیشتر است.
در حال حاضر، حسگرهای فتوالکتریکی دود قادراند ذرات بزرگ موجود در دود را شناسایی کنند اما حساسیت آن‌ها نسبت به ذرات ریز دود بسیار کم است. این در حالی است که در آتش‌سوزی‌هایی که به سرعت گسترش می‌یابند ذرات ریز بسیار زیادی وجود دارد. این گروه تحقیقاتی معتقداند که استفاده از نانوسیم‌ها موجب افزایش حساسیت حسگرها شده و می‌توان با استفاده از این روش، ذرات ریزی را که در ابتدای آتش‌سوزی ایجاد می‌شود، شناسایی نمود.
راوی سیلوا از محققان این پروژه می‌گوید: «حسگرهای فرابنفشی که از جنس اکسید روی هستند برای حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این پروژه موفق شدیم تا نانوسیم‌هایی تولید کنیم که عملکرد این حسگرها را به شکل قابل توجهی بهبود می‌دهند. ما اکسید روی را از حالت لایه نازک به حالت نانوسیم‌ در آوردیم. این کار موجب افزایش مساحت سطحی شده و در نهایت حساسیت و سرعت پاسخ‌دهی را افزایش می‌دهد.»
این تیم تحقیقاتی معتقد است که دامنه کاربرد این حسگرها تنها به شناسایی آتش‌سوزی محدود نشده و از آن می‌توان در شناسایی گازها و آلودگی هوا نیز استفاده کرد. از این حسگر می‌توان در ادوات الکترونیکی شخصی نظیر تلفن‌های همراه و تبلت‌ها نیز استفاده نمود. سرعت پاسخ‌دهی این حسگرها ۱۰۰۰ برابر بیشتر از حسگرهای اکسید روی رایج است.
سیلوا می‌افزاید: «این یک مثال بسیار جالب از استفاده نانومواد برای رفع مشکلات است. این حسگر را می‌توان در ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر استفاده کرد.»