استقبال صنایع غذایی و کشاورزی‌ کشور از پاکت‌های بسته‌بندی نانویی

شرکت بسپار پیشرفته‌ی شریف، پاکت‌های بسته‌بندی خاصی طراحی و روانه بازار کرده که با استفاده از دانش نانو به تولید رسیده است. این پاکت‌ها میزان هدر رفت و ضایعات محصولات غذایی و کشاورزی را در حین نگهداری و انتقال آن‌ها به مقصد به مقدار چشمگیری کاهش می‌دهد. ای

شرکت بسپار پیشرفته‌ی شریف با هسته‌ای متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۱ و با هدف کمک به کشاورزان، تولیدکنندگان مواد غذایی و صادرکنندگان این حوزه تأسیس گردید. محصولات این شرکت شامل پاکت‌های بسته‌بندی پیشرفته (فعال و هوشمند) و گرانول‌های پیشرفته برای ساخت ظروف بسته‌بندی صنایع غذایی است.
به گفته‌ی دکتر رسول لسان خوش، مدیر عامل شرکت بسپار پیشرفته شریف، محصولات این شرکت با نام تجاری ساپک (Sapack) به بازار عرضه می‌گردد. این محصولات وظیفه‌ی کنترل فضای داخل ظروف بسته‌بندی در برابر نفوذ گازهایی نظیر اکسیژن، دی اکسید کربن و اتیلن را دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «کنترل رطوبت و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها درون پاکت‌ از دیگر قابلیت‌های محصولات ساپک است. نتیجه‌ی بکارگیری این بسته‌بندی‌ها، افزایش تازگی و زمان ماندگاری محصولات غذایی و کشاورزی خواهد بود. افزون بر این، این محصول می‌تواند از رسیدن نور مضر ماوراء بنفش به داخل ظروف بسته‌بندی جلوگیری نماید.»
به گفته‌ی لسان خوش، با استفاده از این محصولات می‌توان از ضایع شدن بخش بزرگی از محصولات کشاورزی در داخل کشور، که به علت نبود دانش و فناوری کارآمد صورت می‌گیرد، جلوگیری نمود. همچنین امکان صادرات و توان رقابت با کشورهای دیگر، که در حال حاضر در حال قبضه کردن بازارهای صادراتی ایران به ویژه در بخش کشاورزی هستند، افزایش می‌یابد. این موضوع منجر به افزایش قدرت استراتژیک ایران در منطقه و ارزآوری فراوان و اشتغال زایی چشم ‌گیر در کشور خواهد شد.
بسته‌بندی ساپک تا کنون برای بسته‌بندی خشکبار، گوشت و مرغ و نیز بسته بندی پسته‌ی تازه به صورت موفقیت‌آمیزی استفاده شده است. در واقع برای اولین بار امکان بسته‌بندی پسته‌ی تازه و صادرات آن به کشورهای عربی به واسطه استفاده از پاکت‌های ساپک فراهم گردیده است. همچنین این بسته‌بندی، امکان صادرات محصولات کشاورزی نظیر خیار، کلم بروکلی، بادمجان، انواع سبزیجات و میوه‌هایی نظیر انار، هلو، زردآلوو گیلاس را نیز با تازگی و زمان ماندگاری بیشتر فراهم می‌نماید.
ساپک زمان ماندگاری را در محصولات غذایی و کشاورزی حداقل به میزان ۶۰ درصد افزایش داده است. البته در مورد برخی محصولات مانند پسته‌ی تازه این مقدار به ۲۰ برابر رسیده است.
نکته‌ی بسیار مهم در مورد این محصول این است که از دو طریق مختلف به افزایش ماندگاری مواد غذایی کمک می‌کند. اولین روش، جلوگیری از رسیدن گازهای مضر از محیط بیرون از بسته‌بندی به درون آن است. همچنین با مصرف گازهای باقی‌مانده (احتمالی) در داخل فضای بسته‌بندی، که در مجاورت مواد غذایی قرار دارند، نیز این خاصیت حاصل می‌شود.
لسان خوش در ادامه به توضیح چگونگی بکارگیری فناوری نانو در ساخت این محصول اشاره کرد و افزود: «در واقع ایده‌ی اصلی در ساخت این بسته‌بندی‌ها، استفاده از ترکیبات نانومتری بوده است. بدین ترتیب، تنها با استفاده از درصدهای بسیار پایینی از مواد افزودنی در فرایند آمیزه‌سازی، هدف مورد نظر تحقق یافته است.»
این محصول موفق به دریافت تأییدیه نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.