نانوباتری جدیدی برای نسل جدید خودروها

یک شرکت آلمانی با استفاده از فناوری نانو در باتری‌ها، موفق به افزایش توان خودروها شده است. این خودروها می‌توانند ۸۰۰ کیلومتر را با یک بار سوختگیری طی کنند.

شرکت نانوفلوسل (nanoFlowcell) فناوری جدید برای تامین انرژی خودروها ارائه کرده است. اخیرا در نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو ۲۰۱۵، از خودروی مجهز به این فناوری رونمایی شده است. این خودرو کاملا منحصر به فرد و زیست‌سازگار است. این خودرو مدل توسعه یافته نسل قبلی کوانت (QUANT) 2014 است. کوانت جدید کاملا اسپرت بوده و ظرفیت برای چهار سرنشین را داراست. فناوری مورد استفاده در این خودرو مورد تایید سازمان بازرسی فنی توف (TÜV) آلمان است.
کوانت جدید کاملا از نو طراحی شده و از دو سیستم «انتقال خودکار سرعت» بهره‌مند است. در این سیستم انتقال از فناوری nanoFlowcell® استفاده شده است. با این فناوری جدید می‌تواند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد بدون این که هیچ گاز سمی منتشر شود.
nanoFlowcell® می‌تواند به صورت مستمر بیش از ۵۰ آمپر جریان را وارد یک سیستم بافر کند. زمانی که نیاز به جریان بالایی باشد، این بافر قادر است تا ۲۰۰۰ آمپر جریان را تامین کند. تا کنون کسی موفق به ایجاد ۲۰۰۰ آمپر جریان در یک خودرو نشده بود. در این پروژه، ترکیب باتری با یک سیستم بافر منجر به تامین چنین جریان بالایی شده است. استفاده از الیاف کربنی در ساخت این خودرو، ایمنی چهار سرنشین آن را تامین می‌کند.
نکته جالب توجه در این خودرو آن است که علیرغم طول بلند آن، این خودرو می‌تواند انرژی لازم برای طی مسافت ۸۰۰ کیلومتر را داشته باشد. در فناوری nanoFlowcell®، به جای استفاده از اکسیژن و هیدروژن که معمولا در پیل‌های سوختی استفاده می‌شود، از سیالات یونی استفاده شده است. دو سیال یونی که یکی دارای بار مثبت و دیگری بار منفی است. در باک این خودرو باید هر دوی این سیالات یونی ریخته شوند.
فناوری نانوفلوسل ساختاری بسیار ساده دارد که در آن از مواد شیمیایی برای تامین انرژی استفاده می‌شود. دو سیال طی فرآیندی موسوم به سوختن سرد، با هم ترکیب شده و با فرآنید اکسیداسیون و احیاء، انرژی الکتریکی مورد نیاز تامین می شود. با این فناوری، خودرو می‌تواند ۲۰ برابر مسافت بیشتری نسبت به خودروهای حاوی باتری اسیدی و ۵ برابر بیشتر از خودروهای حاوی باتری یون لیتیمی طی کند. دوام این باتری‌ها نیز زیاد است.