حمایت مالی برای استخراج نانوسلولز بلوری از پالپ چوب

شرکت سلوفورس (CelluForce) موفق به جلب حمایت مالی دولتی برای توسعه فناوری استخراج نانوسلولز بلوری از پالپ خشک چوب شد.

شرکت سلوفورس (CelluForce) موفق به دریافت ۴ میلیون دلار حمایت مالی از مرکز توسعه فناوری تجدیدپذیر کانادا (SDTC) شده‌است. این حمایت برای بهینه‌سازی فرآیند استخراج نانوبلورهای سلولز که به آن سلولز نانوبلورین یا NCC نیز گفته می‌شود، صرف خواهد شد. نانوبلورهای سلولز از پالپ چوب استخراج ‌شده و از آن در حوزه نفت و گاز استفاده می‌شود.
رنه گوگوئن از مدیران شرکت سلوفورس می‌گوید: « تحقیقات تراز اول دنیا منجر به دستاورد قابل توجهی در بخش استخراج نانوسلولز شد. این یافته علمی، جایگاه کانادا را در حوزه نانوسلولزهای بلورین تثبیت می‌کند. این حمایت مالی دولتی می‌تواند توسعه فناوری نانوسلولز را به مرحله تجاری‌سازی نزدیک کند. با این کار نه تنها صنعت چوب و جنگلداری از مواهب آن برخوردار خواهند شد، بلکه صنعت نفت و گاز نیز با محصولی جدید روبرو می‌شود. هر دوی این بخش‌ها می‌توانند برای توسعه اقتصادی کانادا مفید باشند.»
سلوفورس یک شرکت خطرپذیر مشترک است که توسط شرکت‌های دومتار (Domtar) و اف‌پی‌اینوویشن (FPInnovtions) تأسیس شده‌است. این شرکت یک خط تولید سلولز نانوبلورین دارد که از پالپ‌های دومتار برای تولید سلولز استفاده می‌کند. همچنین این شرکت یک سایت تولید کاغذ در وینسور دارد که از ژانویه ۲۰۱۲ تولید خود را آغاز کرده است.
این پروژه جدید، فرآیند استخراج سلولز نانوبلورین از پالپ خشک چوب را که توسط سلوفورس ارائه شده، بهینه‌سازی خواهد نمود. علاوه‌بر این، این پروژه به دنبال کاربردهای دیگر نانوسلولز نظیر حفاری است. براساس اظهارات مسئولان این پروژه، نانوسلولز بلورین ممکن است بتواند نقش مهمی در استخراج نفت داشته باشد. در حال حاضر محدودیت‌هایی در استخراج نفت وجود دارد؛ برای مثال، در برخی شرایط، محلول مورد استفاده برای استخراج نفت نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. افزودن نانوسلولز بلورین به این محلول موجب پایداری بیشتر آن می‌شود. همچنین حجم آب مصرفی و مقدار فشار اعمال شده برای استخراج را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین، امکان استخراج نفت از نواحی‌ای که پیش از این محدودیت‌هایی برای استخراج نفت داشته‌اند، فراهم می‌شود.