فروش سیم و کابل حاوی نانولوله‌کربنی به شرکت‌های نفتی

شرکت کرترن (CurTran) تولید کننده سیم و کابل حاوی نانولوله کربنی است. این شرکت اخیرا موفق به عقد قرارداد فروش محصولات خود به یک توزیع‌کننده بزرگ در حوزه نفت و گاز شده است.

شرکت کرترن (CurTran) اعلام کرد اولین قرارداد خود را با شرکت ویدرفورد اینترنشنال (Weatherford International) به امضاء رسانده است. در قالب این قرار داد ویدرفورد حق استفاده، فروش و توزیع محصولات مبتنی بر نانولوله‌کربنی کرترن موسوم به لایت‌وایر (LiteWire) را که به صورت کابل و سیم است، در اختیار می‌گیرد.
گری روم از مدیران شرکت کرترن می‌گوید: «ویدرفورد یک مشتری ایده‌ال برای لایت‌وایر است، دلیل این امر آن است که صنعت نفت از جمله‌ حوزه‌هایی است که تقاضا برای کابل در آن بالا است. قرارداد منعقد شده طولانی‌مدت بوده و میانگین گردش مالی آن ۳۵۰ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.»
شرکت ویدرفورد علاوه بر لایت‌وایر، توزیع محصولات دیگری را در صنعت نفت و گاز برعهده دارد. دارمش مهتا از مدیران شرکت ویدرفورد می‌گوید: « با این محصول جدید ما به یک فناوری انقلابی دست‌ می‌یابیم که می‌تواند ارزش افزوده زیادی در کسب و کار ما ایجاد کند. لایت‌وایر به مشتریان ما کمک می‌کند تا راهکارهای اقتصادی‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر در اختیار داشته‌ باشند.»
کرترن با استفاده از نانولوله‌های کربنی اقدام به تولید سیم‌هایی می‌کند که با نام تجاری لایت‌وایر به بازار عرضه می‌شود. با توجه به هدایت الکتریکی این سیم‌ها، از آنها می‌توان به عنوان ارتباط‌دهنده در جاهایی استفاده کرد که امکان به کارگیری سیم وجود ندارد.
گری روم می‌افزاید: « طی چند صد سال گذشته هیچ ماده‌ نتوانسته جای سیم‌های مسی را بگیرد. اما این محصول از فناوری بهره‌مند است که موجب افزایش استحکام و سبک‌تر شدن آن می‌شود. در واقع استحکام بالا و هدایت الکتریکی مناسب در یک محصول یکجا جمع شده است.»
ویدرفورد یکی از شرکت‌های خدمات دهنده در بخش نفت بوده که محصولات متعددی در بخش حفاری و تولید نفت به بازار عرضه می‌کند. محصولات این شرکت در بیش از ۱۰۰ کشور جهان عرضه می‌شود.