استاد ایرانی، برنده جایزه یونسکو در علوم نانو

این مدال به منظور قدردانی از محققانی که کمک های قابل توجهی به توسعه علم و فناوری‌ نانو داشته‌اند، اعطا می‌شود.

ایرینا بوکوا، رییس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، در مراسمی که در مقر یونسکو در تاریخ ۱۰ آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی (۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۴) برگزار شد، مدال یونسکو «برای توسعه علم و فناوری‌ نانو» را به ۸ نامزد این جایزه اهدا نمود. یکی از این افراد، استاد دانشگاه تبریز است. دکتر سودابه داوران، استاد گروه شیمی دارویی دانشکده داروسازی تبریز، یکی از ۸ نفری است که موفق به کسب مدال از رییس یونسکو شد.
والن‌تین باکتویاروف، ولادمیر فوتف، میخاییل کوالچک و میخاییل سلیانین از روسیه، کنستانس چانگ از ایالات متحده آمریکا، تِبلو یاکونگ از آفریقای جنوبی، شم واندیگا از کنیا به همراه دکتر داوران از جمهوری اسلامی ایران، ۸ نفری بودند که این جایزه را دریافت نمودند.
دکتر داوران، مدیر بخش نانوفناوری پزشکی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و استاد بیومواد دارویی و نانوفناوری دارویی این دانشگاه است. وی تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری خود را به ترتیب در رشته های شیمی آلی و پلیمر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گذرانده است.
مدال یونسکو برای «مشارکت در توسعه علم و فناوری‌ نانو» در قالب پیشگامی گروه موضوعی «علم و فناوری‌ نانو»، وابسته به کمیسیون بین المللی توسعه دانشنامه سیستم‌های پشتیبانی از حیات (EOLSS) در سال ۲۰۱۰ میلادی ایجاد شده است. این مدال به منظور قدردانی از محققانی که کمک های قابل توجهی به توسعه علم و فناوری‌ نانو داشته‌اند، اعطا می‌شود.

ستاد توسعه فناوری نانو این موفقیت را به خانم دکتر داوران تبریک گفته و برای همه محققین ایرانی موفقیت‌های روزافزون را آرزو می‌کند.