ابرازی برای شناسایی مولکول‌های منفرد

اخیراً ابزاری برای شناسایی مولکول‌های منفرد ساخته شده است که می‌توان عناصر بیماری‌زا را با استفاده از آن شناسایی کرد. قیمت این ابزار ۳۰ هزار دلار بوده که بیمارستان‌ها قدرت خرید آن را خواهند داشت.

پژوهشگران مؤسسه آنکون مدیکال (Ancon Medical) روشی ارائه کردند که با استفاده از آن میتوان به شکلی غیرمخرب سرطان و بیماریهای دیگر را شناسایی کرد. در این روش از فناوری نانوذرات استفاده شده و به صورت یک ابزار پزشکی است که در حال طی مراحل گرفتن تأییدیه مؤسسه غذا و داروی آمریکا (FAD) است.
این یافته محققان در راستای استفاده از فناوری نانو برای درمان سرطان است که در نهایت منجر به ساخت برچسب زیست شناساگر نانوذره‌ای (NBT) شده است. در این فناوری از نانوذرات برای بزرگتر دیده شدن مولکول‌ها استفاده شده است. برای تشخیص وجود بسیاری از بیماری‌ها، تنها کافی است بازدم بیمار مورد آزمایش قرار گیرد. در بازدم بیمار نشانگرهای مختلف بیماری وجود دارد که با این روش قابل شناسایی است.
وسلی بکر، مدیرعامل شرکت آنکون، می‌گوید: «شناسایی مولکولهای منفرد کاری چالش برانگیز است. در طول یک دهه گذشته، محققان مؤسسه آنکون تلاش کرده‌اند که با استفاده از فناوری نانو بتوانند عوامل بیماری‌زا را در بازدم بیمار شناسایی کنند. فناوری‌ نانو این امکان را فراهم کرده که محققان بتوانند مولکول‌های منفرد را نیز شناسایی کنند.»
در گام اول، محققان آنکون روی فناوری‌ای متمرکز شدند که به نانوذرات اجازه می‌دهد با هسته‌زایی و متراکم شدن، بزرگ شوند و به حدی برسند که با تجهیزاتی نظیر فتومولتی‌پلایر قابل رصد باشند. در دهه ۱۹۹۰، این مؤسسه موفق شد تا تک مولکول‌های سولفوریک اسید را با این فناوری شناسایی کند. مشکل این فناوری آن بود که تنها برای برخی مواد شیمیایی قابل استفاده بود و محدودیت‌های بسیاری داشت.
محققان برای حل این مشکل از برچسب‌های نانوذره‌ای برای مشخص کردن مولکول مورد نظر استفاده کردند. با این کار امکان مشاهده مولکول‌های منفرد، صرف‌نظر از طبیعت شیمیایی آن‌ها، امکان‌پذیر شد.
دستگاهی که محققان ساخته‌اند قابل حمل و مناسب برای استفاده در شرایط مختلف است. قیمت این ابزار ۳۰ هزار دلار آمریکا ست که امکان تهیه آن برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها جود دارد.