تولید انبوه نقاط کوانتومی با خواص ویژه از زغال‌سنگ

محققان موفق شدند فرآیندی برای تولید کنترل شده نقاط کوانتومی از زغال‌سنگ ارائه دهند. با این روش می‌توان باندگپ نقاط کوانتومی را دقیقاً کنترل کرده و آن‌ها را به تولید انبوه رساند.

پژوهشگران دانشگاه رایس در سال ۲۰۱۳ موفق شدند از زغال‌سنگ، نقاط کوانتومی گرافنی تولید کنند. آن‌ها اخیراً اقدام به ایجاد خواص نیمه‌هادی ویژه‌ای در این نیمه‌هادی‌ها کرده‌اند. در این پژوهش جدید که در نشریه Applied Materials & Interfaces منتشر شده، محققان موفق به تنظیم دقیق باندگپ نقاط اکسید گرافن شدند؛ با این کار نقاط کوانتومی به نیمه‌هادی تبدیل می‌شوند. نقاط کوانتومی، مواد نیمه‌هادی با ابعاد بسیار کوچک هستند که خواص مکانیکی کوانتومی از خود به نمایش می‌گذارند. این خواص تنها در مقیاس نانو دیده می‌شود.
این گروه تحقیقاتی دریافتند که با استفاده از اولترافیلتراسیون می‌توان نقاط کوانتومی با خواص نیمه‌هادی ویژه تولید کرد. این روش در صنایع مختلف برای فیلتراسیون آب و تولید غذا استفاده می‌شود.
در روش دیگر، با کنترل دمای فرآیند اکسیداسیون می‌توان خواص ویژه‌ای در نقاط کوانتومی ایجاد کرد. نتایج پژوهش‌های محققان نشان داد که با افزایش دما می‌توان نقاط کوانتومی کوچک‌تر تولید کرد که خواص نیمه‌هادی متفاوتی دارند.
نقاط کوانتومی گرافنی می‌تواند کاربردهای متفاوتی در حوزه‌های مختلف نظیر پزشکی داشته باشد. قیمت نقاط کوانتومی در حدود یک میلیون دلار در هر کیلوگرم است که با این روش می‌توان قیمت این محصول را کاهش داد. در این روش از ترکیب اسید با زغال سنگ استفاده شده و در نهایت با فیلتراسیون نقاط کوانتومی جداسازی می‌شود. قیمت زغال‌سنگ کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن است.
محققان برای تولید نقاط کوانتومی از نوعی زغال سنگ موسوم به آنتراسیت استفاده کردند که در نهایت نقاط کوانتومی در ابعاد ۴٫۵ تا ۷۰ نانومتر به‌دست آمد.
نقاط کوانتومی گرافنی دارای نشر فتولومینسانس هستند که موجب نشر نور با طول موج متفاوت از نور تابیده شده می‌شوند. این نور می‌تواند سبز یا نارنجی باشد. نور تولید شده کاملاً به ابعاد نقاط کوانتومی تولید شده بستگی دارد.
پژوهشگران این پروژه معتقداند که از این نقاط کوانتومی می‌توان برای حسگری، الکترونیک و فتوولتائیک استفاده کرد.