۴ اردیبهشت‌ماه: آغاز به کار نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه در در سالن‌های ۴۰ و خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا خواهد شد.

این نمایشگاه در سومین سال برگزاری،  اهدافی چون معرفی توانمندی‌های کشور در این زمینه، فراهم‌سازی بستری برای تبادل فناوری و هم‌افزایی سازندگان با یکدیگر، بازارسازی، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های توسعه فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، ‌حمایت از اشتغال پایدار در شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به شکل‌گیری بازار بزرگ و پایدار داخلی برای تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی ساخت ایران، ظرفیت‌سازی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان و همچنین جذب حمایت‌های دولتی به سمت تولیدات داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار دارد.

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در ۱۰ بخش موضوعی نفت و پتروشیمی، برق- الکترونیک، نرم افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات و ماشین آلات در حوزه فناوری‌های راهبردی برگزار خواهد شد.

با توجه به اهداف معاونت علمی و فناوری، مبنی بر حمایت از توسعه محصولات با فناوری بالاتر، اساس حمایت‌های دوره سوم برمبنای سطح بندی محصولات است. همچنین سطح‌بندی محصولات در چهار سطح و بر اساس سطح ذاتی فناوری و میزان بومی‌سازی محصول انجام خواهد شد. منظور از فناوری مورد ارزیابی در بررسی محصولات، مجموعه‌ی دانش، مهارت، فرآیندها، سامانه‌ها، ابزارآلات و پژوهش‌ها برای طراحی، ساخت، استفاده، نگهداری و تحقیق و توسعه‌ی محصول است.

در سومین نمایشگاه ساخت ایران به منظور ارتقاء میزان آگاهی و دانش کارشناسان آزمایشگاه‌ها و همچنین محققان علاقه‌مند به علوم آزمایشگاهی، ۱۵کارگاه‌ تخصصی دستگاهی با عنوان‌هایی چون «معرفی انواع میکروسکوپ‌های SPM, TEM و SEM» ، «آشنایی با انواع روش‌های کروماتوگافی GC، HPLC وGC-MS» ، «آشنایی با دستگاه پراش‌سنج اشعه ایکس (XRD) » ، «اصول و کاربرد طیف سنجی SAXS»، «آشنایی با روش‌های آنالیز حرارتی و سطحی» ، «اصول و کاربرد الکتروریسی» و «آشنایی با اصول و کاربرد طیف‌سنجی UV-VIS و FTIR » در محل نمایشگاه برگزار می‌شود.

گفتنی است، کارشناسان عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی می‌توانند با استفاده از اعتبار حمایت آموزشی سال ۹۴ خود، به صورت رایگان در این کارگاه‌ها ثبت‌نام نمایند. همچنین برای دانشجویان و یک نفر از هر شرکت حاضر در نمایشگاه، ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.