ساخت حساس‌ترین دماسنج جهان با نانولوله کربنی

محققان سوئیسی با استفاده از نانولوله کربنی و سلول‌های گیاه تنباکو موفق به ساخت دماسنجی شدند که حساسیت آن ۱۰۰ برابر بیشتر از دماسنج‌های معمولی است.

پژوهشگران ETH زوریخ موفق به ساخت دماسنجی شدند که حساسیت آن ۱۰۰ برابر بیشتر از حسگرهای دمایی قبلی است؛ در این حسگر از ترکیب نانولوله کربنی و سلول‌های گیاه تنباکو استفاده شده است.
انسان همیشه به دنبال تقلید از طبیعت بوده تا بتواند فناوری‌های جدیدی ارائه کند. اخیراً محققان دپارتمان مهندسی مکانیک مرکز EHT زوریخ با الهام از طبیعت موفق به ساخت حسگر دمایی جدیدی شدند. البته این گروه تحقیقاتی، در این پروژه از طبیعت الهام نگرفتند بلکه با ترکیب سلول‌های نوعی گیاه و نانولوله کربنی حسگر دمایی بسیار حساسی را تولید کردند. این حسگر در صورت تغییر دمایی دچار تغییر هدایت الکتریکی شدیدی می‌شود. تا کنون هیچ حسگری ساخته نشده است که بتواند در برابر چنین تغییرات کوچک دمایی، پاسخ دهد. این دماسنج می‌تواند حسگری ۱۰۰ برابر دقیق‌تر از دماسنج‌های رایج در بازار داشته باشد.
در طول چند دهه گذشته محققان دریافته‌اند که گیاهان قادراند نسبت به تغییرات دمایی مختلف، با حساسیت بالا عکس‌العمل نشان دهند. بنابراین باید گفت که سلول‌های گیاهی بهتر از تمام حسگرهای ساخت بشر قادر به حسگری دما هستند.
گیاکومو از محققان این پروژه می‌گوید: «ما از خود پرسیدیم که چگونه می‌توان یک سلول زنده را با یک دستگاه ترکیب کرد، بدون این که فعالیت‌های زیستی سلول دستخوش تغییر شود.»
محققان برای رسیدن به این هدف، سلول‌های زنده را روی نانولوله‌های کربنی رشد دادند. با استفاده از هدایت الکتریکی نانولوله‌های کربنی، یک شبکه میان سلول‌ها ایجاد شد. زمانی که این ساختار خشک شد، ماده‌ای شبیه چوب باقی ماند که محققان آن را جنگل‌سایبری نام گذاشتند. این ساختار به دلیل وجود نانولوله کربنی، از هدایت الکتریکی بالایی برخوردار بوده و حساسیت آن به دما شبیه به سلول‌های زنده تنباکو است.
نتایج کار با این حسگر نشان داد که این حسگر قادر است از فاصله دور، بدن گرم انسان را شناسایی کند. برای مثال زمانی که دست انسان در فاصله چند سانتیمتری حسگر است، گرمای دست توسط حسگر شناسایی می‌شود.