خرید فناوری ساخت نانوروان‌ساز برای استفاده در شاتل‌ فضایی

آژانس فضایی اروپا برای تأمین روان‌ساز مورد استفاده در شاتل‌های فضایی، اقدام به عقد قراردادی با مرکز MATECC استونی کرده است. این مرکز با ترکیب نانوذرات و سیالات یونی، روان‌ساز جدیدی ساخته است که در شرایط دما و فشار بالا عملکرد خوبی دارد.

مرکز MATECC قرداد همکاری مشترکی با آژانس فضایی اروپا امضاء کرده است. محققان این مرکز اخیراً با همکاری دانشگاه تارتو، اقدام به تولید روان‌سازی مبتنی بر فناوری‌ نانو کرده‌اند که برای کار در شرایط بسیار سخت مناسب است.
شاتل‌های فضایی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که معمولاً اصطکاک بالایی میان آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین باید با روان‌ساز سطح این قطعات را پوشش داد. فشار و دمای بالا به همراه تابش‌های مخرب موجب شده تا روغن‌ها و روان‌سازهای رایج در بازار نتوانند برای این شاتل‌ها مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل مواد جامدی نظیر دی‌سولفید مولیبدن و گرافیت معمولاً برای مصارف فضایی انتخاب می‌شوند.
اخیراً کشور استونی به عنوان یکی از اعضاء دائم آژانس فضایی اروپا انتخاب شده است که این کار شانس مشارکت این کشور را در پروژه‌های فضایی فراهم می‌کند. محققان مرکز MATECC استونی موفق به ساخت افزودنی مبتنی بر نانومواد شده‌اند که در صورت افزوده شدن به روغن‌ها و روان‌سازها می‌تواند عملکرد آن‌ها را بهبود دهد. این ترکیب می‌تواند برای آژانس فضایی اروپا بسیار مفید باشد.
مارتین جاروکولوگ، محقق دانشگاه تارتو و مدیر پروژه ساخت این نانوروان‌ساز در MATECC، می‌گوید: «هدف از این همکاری مشترک میان MATECC و آژانس فضایی اروپا ساخت روان‌سازی با ترکیب سیال‌های یونی و نانوذرات است. در محیط‌های معمولی، سیالات یونی، نمک‌های سیال با قدرت تبخیر بسیار بالا هستند.»
جاروکولوگ می‌افزاید: «این روان‌ساز جدید تحت فشارهای نرمال و خلاء،  عملکرد بسیار مناسبی دارد. همچنین می‌توان در فشارهای پایین و بالا به کار گرفته شود.»
فاز اول این پروژه یک سال به طول خواهد انجامید. به گفته اریک پورا، از مدیران بخش توسعه دانشگاه تورا، امضاء این قرارداد نشان می‌دهد که امکانات و محققان این مرکز در حوزه فناوری‌ نانو در سطح بالایی هستند.