ثبت پتنت برای استفاده از نقاط کوانتومی در پیل خورشیدی

شرکت ماگنولیا سولار (Magnolia Solar) اخیراً سه پتنت در حوزه پیل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر به ثبت رسانده است. در این پیل‌ها از نقاط کوانتومی برای افزایش طیف جذب نور خورشید استفاده شده است.

شرکت ماگنولیا سولار (Magnolia Solar) موفق به ثبت سه پتنت جدید در دفتر USPTO شده است. این سه پتنت مربوط به پیل‌های خورشیدی سبک، انعطاف‌پذیر و با کارایی بالا است. ماگنولیا روی ساخت پیل‌های خورشیدی سبک و انعطاف‌پذیر فعالیت دارد؛ در این پیل‌ها از لایه‌های نازک ضدانعکاس حاوی نانوساختار استفاده می‌شود. لایه نازک مورد استفاده در این پیل‌ها می‌تواند پرتوهای خورشید را با کارایی بالا جذب کند. این پیل‌های لایه نازک برای ساخت منابع تأمین انرژی قابل حمل بسیار ایده‌آل هستند. این شرکت پتنت‌های دیگری نیز دارد که در حال طی مراحل ثبت هستند.
در این پیل‌ها از نانوساختارهای کوانتومی و همچنین پوشش رسانای شفاف حاوی نانوساختار استفاده شده است. این ساختار جدید می‌تواند با کارایی بالا نور را به دام اندازد. ابرشبکه‌های نانوبلوری این پیل‌ها می‌تواند تمام طیف نور خورشید را جذب کند و روی زیرلایه‌ انعطاف‌پذیر از جنس استیل ضدزنگ قرار گیرد. با استفاده از این پتنت‌ها می‌توان پیل‌های خورشیدی لایه نازک انعطاف‌پذیر ارزان قیمت تولید کرد.
نقاط کوانتومی به کار رفته در این پیل‌ها می‌تواند طیف جذبی را افزایش دهد. دلیل این امر آن است که باندگپ نقاط کوانتومی با تغییر ابعاد تغییر می‌کند؛ بنابراین تمام طیف‌های مرئی، فرابنفش و مادون قرمز قابل جذب خواهند شد.
آشوک سود؛ مدیرعامل ماگنولیا، می‌گوید: «ما با جدیت به دنبال ثبت پتنت‌های متعددی هستیم تا از مالکیت فکری یافته‌های خود دفاع کنیم. با استفاده از این پتنت‌ها می‌توان کارایی پیل‌های خورشیدی را افزایش و وزن آن را کاهش داد. این پیل‌های ارزان قیمت از کارایی بالایی برخوردار خواهند بود. استفاده از نانوساختارها در این پیل‌ها موجب افزایش نرخ به دام افتادن پرتوها می‌شود.»
سود می‌افزاید: « ما به دنبال حفظ مالکیت فکری یافته‌های خود از روش‌های مختلف هستیم. ما با چند شرکت مختلف برای تجاری‌سازی این فناوری‌ها گفتگو کرده‌ایم.»