شیشه‌ای هوشمند با قابلیت تولید الکتریسیته

محققان با استفاده از نانوساختارها موفق به ساخت شیشه‌ای هوشمند شدند که می‌تواند از برخورد قطرات باران و وزش باد، انرژی الکتریکی تولید کند.

یک گروه تحقیقاتی از مؤسسه فناوری جرجیا موفق به ساخت شیشه هوشمندی شدند که نه تنها تغییر رنگ می‌دهد بلکه قادر به تولید الکتریسیته است.
برخی از شیشه‌های هوشمندی که تا کنون ساخته شده قادر به تغییر رنگ هستند، برخی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در صورت تابش شدید نور خورشید تیره شوند تا مانع از گرم شدن بیش از حد داخل ساختمان شوند. این گروه تحقیقاتی به دنبال ساخت شیشه‌ای بودند که بتواند الکتریسیته تولید کند. آن‌ها درجستجوی شیشه‌ای بودند که از خاصیت تریبوالکتریکی بهره‌مند باشد تا از انرژی الکتریکی استاتیک موجود در فصل مشترک دو ماده غیرهم‌جنس استفاده کند.
این گروه برای این کار از دو لایه مختلف استفاده کردند، یکی برای به دام انداختن قطرات باران و دیگری برای گیرانداختن باد. این گروه تحقیقاتی در لایه اول از نانوژنراتورهای نانومقیاس استفاده کردند که می‌تواند بار مثبت موجود در قطرات باران را به دام اندازد؛ این بار مثبت در اثر برخورد قطرات با شیشه خودرو ایجاد می‌شود. لایه دوم از یک ساختار ساندویچی تشکیل شده است که در آن، دو ورقه باردار پلاستیکی یک فنر نازک را در میان گرفته است. زمانی که باد به این لایه فشار می‌آورد، لایه‌های پلاستیک به هم نزدیک شده و جریان الکتریکی ایجاد می‌شود.
این دو لایه مختلف موجب تشکیل شیشه‌ای کاملاً شفاف می‌شود که قادر به تولید ۱۳۰ میلی‌وات الکتریسیته در هر متر مربع شیشه است؛ این مقدار انرژی برای شارژ کردن یک تلفن هوشمند کافی است. محققان معتقداند که این ابزار می‌تواند برای تأمین انرژی ادوات بی‌سیم مناسب باشد؛ چرا که نیاز به استفاده از یک منبع انرژی جداگانه را از بین می‌برد. قبل از تجاری‌سازی این روش، محققان باید به دنبال راهکاری جهت ذخیره‌سازی انرژی باشند. آن‌ها معتقداند که می‌توان از یک ابرخازن در این شیشه استفاده کرد. تا کنون هزینه ساخت این نوع شیشه مشخص نشده است.

 این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه ACS Nano منتشر کرده‌اند.