نانوزیست‌حسگر کاغذی برای شناسایی عفونت و آلودگی

محققان کانادایی موفق به ساخت نانوزیست‌حسگر کاغذی برای شناسایی عفونت یا آلودگی شدند. این حسگر کاغذی می‌تواند برای بسته بندی مواد غذایی یا به عنوان ابزاری برای شناسایی بیماری استفاده شود.

پژوهشگران دانشگاه مک‌مستر موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان رؤیای تولید بسته‌بندی‌های هوشمند را یک گام به واقعیت نزدیک کرد. در مقاله‌ای با عنوان Patterned Paper Sensors Printed with Long-Chain DNA Aptamers. که در نشریهChemistry منتشر شده، محققان نشان دادند که می‌توان بسته‌بندی با قابلیت اعلام آلودگی موادغذایی تولید کرد. محققان برای این کار، روشی برای چاپ زیست‌حسگر کاغذی ارائه کردند که می‌تواند آلودگی‌های عفونی را نشان دهد.
با این فناوری می‌توان کاغذی شفاف برای اعلام وجود آلایندگی و عفونت ایجاد کرد. جان برنان از محققان این پروژه می‌گوید: «سادگی این روش موجب شده تا بتوان سیستمی ساده و ارزان برای بخش صنایع غذایی و مطب پزشکان ایجاد کرد. تصور کنید که بتوان با روشی ساده و ارزان آلودگی موجود در گوشت، سبزیجات و میوه‌ها را شناسایی کرد. در بیمارانی که مشکوک به برخی بیماری ها نظیر عفونت C.diff هستند، این فناوری به پزشکان اجازه می‌دهد تا به سادگی و به سرعت بیماری را شناسایی کنند. هزینه شناسایی و درمان بیماری در این روش به شدت کاهش می‌یابد.»
یکی از چالش‌های اصلی در ساخت زیست‌حسگرهای کاغذی، هزینه بالا و نیاز به نیروی انسانی زیاد برای تولید انبوه است. این گروه تحقیقاتی نوعی جوهر زیستی تولید کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از چاپگرهای رایج روی سطح مورد نظر قرار گیرد. این جوهر از مولکول‌های DNA انسان تشکیل شده است. این رشته‌های DNA می‌توانند در صورت وجود عامل ‌بیماری‌زا، آن‌ها را به دام اندازند. این حسگر کاغذی همانند یک کاغذ اندازه‌گیری pH است.
پژوهشگران این پروژه معتقداند که این فناوری کاربردهای وسیعی در حوزه‌های مختلف دارد؛ برای مثال از آن می‌توان برای شناسایی سرطان تا ترکیبات سمی موجود در آب استفاده کرد.