ساخت نانوحسگر ارزانی برای گازها

محققان با استفاده از لایه نازک کامپوزیتی موفق به ساخت حسگر گازی شدند که با دقت و حساسیت بالا می‌تواند اندازه‌گیری کمی و کیفی گازها را انجام دهد.

پژوهشگران اخیرا با ترکیب فناوری اپتیک با لایه نازک نانوکامپوزیتی موفق به ساخت حسگر ارزان‌قیمت، سریع و حساسی برای شناسایی و آنالیز گازها شدند. از این فناوری می‌توان برای پیمایش محیط‌زیست، فرودگاه‌ها و سطح الکل خون استفاده کرد. این حسگر به‌صورت ویژه برای سنجش دی‌اکسید کربن مناسب بوده و می‌تواند در صنایع مختلف استفاده شود. از این حسگر می‌توان روزی برای ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن استفاده نمود و میزان این گاز را در اتمسفر کاهش داد.
محققان دانشگاه ایالتی اورگان برای این یافته خود پتنتی آماده کرده و همچنین نتایج یافته‌های خود را در نشریه Materials Chemistry C منتشر کرده‌اند. محققان در حال حاضر به دنبال شریک صنعتی هستند تا این سیستم را تجاری‌سازی کنند.
آلن وانگ از متخصصان حوزه اپتیک می‌گوید: « حسگری نوری بسیار موثر بوده و می‌توان با استفاده از آن مقادیر بسیار کم گاز را شناسایی کرد. اما این نوع حسگرها بسیار گرانقیمت بوده و نمی‌توان آن را برای استفاده در حوزه‌های مختلف به کار گرفت. اما این حسگر جدید ابعاد بسیار کوچکی داشته و قابل حمل است و همچنین هزینه تولید آن بسیار کم است. در این سیستم از نانوبلورهای پلاسمونیک استفاده شده‌است؛ همانند یک لنز عمل می‌کنند تا نور را با حساسیت بالا روی یک نقطه متمرکز کند.»
در این پروژه از لایه‌های نازک آلی فلزی استفاده شده‌است که می‌تواند گاز را به سرعت جذب کند. این حسگر به سادگی و تنها با اعمال خلاء می‌تواند گاز جذب شده را واجذب کند. با جذب گاز روی سطح مواد پلاسمونیک، سیگنالی ایجاد می‌شود. این سیگنال در محدوده مادون قرمز نزدیک بوده و حساسیت آن، ده‌ها برابر بیشتر از حسگرهای معمولی است. سرعت بالا، دقت، هزینه پایین و قابل حمل بودن می‌تواند به کاربر کمک زیادی کند.