استفاده از نانوحباب برای شستشوی زمین

شرکت تینانت با استفاده از نانوحباب موفق به ساخت دستگاه شوینده زمین شده‌است. این دستگاه بدون نیاز به مواد شوینده می‌تواند کف زمین را تمیز کند. آب با استفاده از جریان الکتریکی تبدیل به نانوحباب‌هایی می‌شود که می‌تواند ترکیبات آلاینده را از بین ببرد.

شرکت تینانت (Tennant) اعلام کرد که این شرکت نسل جدید فناوری خود را با عنوان ec-H2O NanoCleanTM  به بازار عرضه کرده است. این فناوری، یک دستگاه زمین‌شوی است که در سال ۲۰۰۸ تجاری‌سازی شده و در آن از نانوحباب برای تمیز کردن زمین استفاده می‌شود. پیشوند نانو در این دستگاه از نانوحباب مورد استفاده در این فناوری گرفته شده‌است.
در این دستگاه، آب با استفاده از انرژی الکتریکی، به محلول تمیزکننده تبدیل می‌شود؛ با این کار هزینه تمیز کردن و اثرات زیست‌محیطی آن کاهش می‌یابد. در این روش، نیازی به استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده نیست در عوض، آب تبدیل به میلیون‌ها نانوحباب می‌شود که می‌تواند فرآیند تمیز کردن را تسهیل کند.
نانوحباب‌های توده‌ای به مجموعه‌ای از گازهای نانومقیاس گفته می‌شود که ابعادی کمتر از یک میکرون دارند. این نانوحباب‌ها به‌صورت کروی بوده و در فاز سیال معلق هستند. ارزیابی‌های انجام شده توسط یک سازمان مستقل نشان می‌دهد که این حباب‌ها تا چند ساعت پایدار هستند. محققان این شرکت با همکاری مجموعه دیگری نشان دادند که میان این نانوحباب‌ها و اثربخشی تمیزکاری دستگاه رابطه‌ وجود دارد.
فناوری ec-H2O از سال ۲۰۰۸ ابداع شده‌است و به‌عنوان یکی از روش‌های تمیزکاری کف ساختمان شناخته می‌شود که نیازی به شوینده ندارد. این شرکت بیش از ۶۵ هزار دستگاه را تولید و فروخته است.
مارک سیتاسی، از محققان شرکت تینانت، می‌گوید: «در حال حاضر هزاران پتنت در حوزه نانوحباب وجود دارد. زمانی که ما روی این موضوع مطالعه کردیم، دریافتیم که این فناوری تجاری‌سازی شده‌است. برخی موفق به استفاده از نانوحباب برای تمیز کردن شده‌اند. ما اولین شرکتی هستیم که موفق به استفاده از نانوحباب برای تمیزکردن کف زمین شدیم.»