ثبت رکورد جدیدی در ظرفیت سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات

دو شرکت فوجی‌فیلم و IBM موفق به ثبت رکورد جدیدی در افزایش ظرفیت سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات شدند. آن‌ها توانستند با استفاده از نانوساختارهای BaF، ۲۲۰ ترابایت اطلاعات را روی کارتریج‌های استاندارد LTO ذخیره‌سازی کنند.

شرکت فوجی‌فیلم (FUJIFILM) اعلام کرد که با همکاری ای‌بی‌ام (IBM) موفق به ثبت رکورد ذخیره اطلاعات با دانسیته ۱۲۳ میلیون بیت در هر اینچ مربع روی نوارهای مغناطیسی شده است. با این کار می‌توان ۲۲۰ ترابایت اطلاعات را روی کارتریج‌های استاندارد LTO ذخیره‌سازی کرد. این رقم ۸۸ برابر بیشتر از ظرفیت نوارهای LTO رایج است. با این ظرفیت می‌توان ژنوم ۲۲۰ انسان را روی یک کارتریج ذخیره‌سازی کرد. این بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات تاکنون است. این چهارمین بار در کمتر از ۱۰ سال اخیر است که فوجی‌فیلم با همکاری IBM رکورد جدیدی در ذخیره‌سازی اطلاعات ثبت کرده‌ است. نوریو شیباتا، مدیرعامل فوجی‌فیلم، می‌گوید: «شرکت‌های فوجی‌فیلم و IBM با همکاری یکدیگر دستاوردهای تازه‌ای در حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات دارند که نیازهای رو به رشد بازار را تأمین می‌کند.»
برای ارائه این سیستم جدید ذخیره‌سازی، از فناوری NanoCubic استفاده شده است که توسط فوجی فیلم طراحی شده و IBM آن را توسعه داده است. در این فناوری جدید، ابعاد ذرات مغناطیسی کاهش یافته که این امر موجب افزایش دانسیته ذخیره‌سازی اطلاعات می‌شود. فوجی‌فیلم با روش سنتز ویژه خود ذرات BaF را به صورت یکنواختی تولید می‌کند که در این پروژه ابعاد این ذرات ۲۵ درصد کاهش یافته است. برای اطمینان از پایداری این ذرات بسیار کوچک، فوجی‌فیلم مقدار کورسیویته مغناطیسی (در مواد فرومغناطیس، کورسیویته به شدت میدان مغناطیسی مورد نیاز برای کاهش مغناطیس نمونه و رسیدن به عدد صفر گفته می‌شود) را بهبود داده و زمان نگهداری در قفسه را به سی سال رسانده است.
این شرکت با استفاده از یک فرآیند پخش کردن کنترل شده موفق به جدا کردن ذرات BaF به صورت یکنواخت شده است. مقدار سیگنال به نویز این سیستم بسیار بالاست و فناوری پوشش‌دهی نانومقیاس مورد استفاده در این پروژه موجب شده تا سطحی با زبری کنترل شده به دست آید.